mijn vergistingskast , materialen

There are 12 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• hier wat info over mijn vergistingskast .

voor degene die er nog 1 moeten maken heel simpel en je hebt niet veel materiaal nodig.

ikzelf heb een hoge koelkast waar ik ruim voldoende plaats heb voor een 30 l gistvat , mocht ik uitbreiden heb ik nog ruimte.

de temperatuurregeling word voorzien door een inkbird ITC-310 T doet gewoon wat hij moet doen zonder gedoe plug en play .

sensor in koelkast hangen de stekker voor de warmte inpluggen en de stekker van de koelkast inpluggen in de inkbird , temp

instellen en je bent vertrokken.

heb ook enkele alu U profielen gemaakt voor onder het gistvast deze laten de luchtdoorstroom goed door en kunnen zeker het gewicht aant .

ook is er een axiaalventilator voorzien dat de warmte goed verdeelt word ,deze werkt op 230v aansluiting (gewoon stopcontact).

voor de verwarming heb ik gekozen voor een thermo verwarmingsfolie sticker 230v 65 watt , ik heb deze op een stuk wandtegel

geplakt dit is glad en daar hecht de sticker goed op en de tegel houd ook wat warmte vast , onder de tegel is een spatie van ong 2

cm hier zitten ook stukken tegel onder .

alle kabels zijn door de afvoer van de koelkast getrokken en de sensor gaat gewoon bovenkant de deur naar binnen en bevestig ik met een spons tegen het gistvat.

mocht er iemand vragen hebben of suggesties , of eventueel een materiaal lijst waar gekocht etc .... laat maar weten

grt kevin

• Als je de sensor in de koelkast hangt, meet je de omgevingstemperatuur. De echte temperatuur van je gistend bier kan enkele graden hoger liggen. Dus beter je sensor tegen het gistingsvat plakken en er wat isomo of iets anders dat isoleert over plakken.

ik plak meestal met tape een spons tegen het vat en steek er de sensor tussen dan vallen de temp verschillen wel mee

• ik plak meestal met tape een spons tegen het vat en steek er de sensor tussen dan vallen de temp verschillen wel mee

Wat je ook zou kunnen doen (gaat bij plastic of RVS vaten) is gewoon een thermowell installeren en daar je sensor in duwen.

In een FastFerment bv zit dat standaard in voor optionele montage van een thermometer. Als je die thermometer dan niet gebruikt kun je daar gewoon je sensor in duwen en beetje vastplakken zodat ie er niet uitvalt, en dan heb je naar mijn mening de meest correcte temperatuurmeting.

Thermowell is zo'n 16€ bij Homebrewshop. Hangt er maar van af of je dat de moeite waard vindt :)

• Voor de nieuwelingen ik meet de temperatuur in het gistende wort.

Door het deksel van plexiglas steekt een inox buisje (onderaan dichtgelast) en daarin zit de sensor, dat wit geel zwart draadje.

De temperatuur regelen doe ik met een op maat gemaakte controller, links boven van de ketel.