Thermowell vs Vervangsensor 12" voor InkBird

There are 32 replies in this Thread. The last Post () by Steinie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Al een hele tijd wil ik in men gistvat, een thermowell plaatsen om toch eindelijk eens de temperatuurcontrole in het bier uit te voeren i.p.v. op de buitenkant van het vat. Nu had ik liever, om mogelijke lekken te voorkomen, de thermowell niet geplaatst in de wand, maar wel in het deksel van het vat. Hierdoor moest ik natuurlijk een zeer lange thermowell plaatsen omdat ik maar een 15-tal liter brouw per keer. Ik spreek dan over minimum 25cm. Hierdoor werd dit altijd maar op de lange baan geschoven omdat deze redelijk prijzig zijn., Totdat ik, onlangs op de brouwlandsite een vervangsensor vond voor de Inkbirdvan 12inch.(+/-30cm). Na een kleine speurtocht op het internet vond ik de gegevens van deze vervangsensor. Dit was voor mij de oplossing, want wat bleek, deze sensor kan rechtstreeks in het bier gehangen worden. Ben wel niet van plan om dit helemaal in het bier te hangen met kabel, enkel de inox sensor. (Denk ook niet dat dat de bedoeling is)

Ik heb deze dus gekocht en even snel uitgetest en blijkt dat de sensor enkel meet aan het uiteinde, een 5-tal cm. Komt goed uit want dan hoeft de rest niet in het bier te hangen.

De doormeter is toch wel een 6mm tegenover de 4mm dikte van de gewone sensor, wat mij doet vermoeden dat ze de gewone sensor in een dikkere buis gestoken hebben, ofwel is deze dikker om ze wat steviger te maken. Maakt niet uit, het doet zijn werk en meer verlang ik niet.

Nu heb ik de keuze om deze te installeren.

Ofwel:

• Ga ik op zoek naar een kleine wartel om te installeren in het deksel, zodat ik deze kan klemmen.

• Neem ik een siliconenstop en boor daar een gat in. (Heb ik geprobeerd en dat lukt met een scherp metaalboor.)

• Neem ik gewoon een stop met opening van 9mm en wikkel wat Teflon rond de sonde zodat deze spant.

• Ofwel boor ik een gat in de stop van het waterslot maar deze is van rubber en weet ik niet of dit gaat lukken.(Dit geniet eigenlijk mijn voorkeur want dan moet ik geen gat boren in het deksel en is ook makkelijker te onderhouden.)

Als ik tijd heb ga ik mij in het weekend hier eens mee bezig houden.

Eerst eens nadenken welke optie ik ga uitproberen. Welke zouden jullie nemen of zien jullie nog een andere oplossing. Boren in het vat wil ik niet.

En voor de geïnteresseerden is er vanaf morgen in "DEN ALDI" een borensetje te verkrijgen aan een aannemelijke prijs. ;) (Ik ken iemand die dit misschien kan gebruiken.)

• Vorig jaar stond zo een borensetje ook eens in reclame in den aldi, ik heb er mijn brouwketels en rvs gistvaten mee geboord maar tegen de laatste ketel begon de boor echt enorm te 'huilen' van al bot te zijn... Boor is goed voor een paar keer dus als je rvs gaat boren, maar zijn rap bot/kapot maar voor hetgeen het kost moet je het niet laten.

Je kan wel met een houtboor in de rubber stop boren in kleine stappen, maar dan wel op hoge toeren en zien dat ze niet verbrand...

• Volgens mij had Serge daar eens een goede tip voor, de stop eerst in de vriezer leggen of zo? Afijn als Serge het leest ..

Dat zou wel eens kunnen dat de stop dan harder wordt en er makkelijker in te boren is.:/

• Houtboor? Ik zou metaalboor gebruiken ivm de punt van de boor en koelen terwijl je boort...

Ja, met een metaalboor werkt het ook. Heb ik geprobeerd. Doorboren en dan op en neer bewegen zodat je de zijkanten als

"frees" gebruikt. Dit was wel met een siliconen stop.

• Een mogelijke werkwijze voor het boren. Ik doe dit soms als het hout is dat makkelijk splintert : klem de stop tussen twee latjes hout (hoeven niet dik te zijn) met een paar sergeanten. Daarna kan je boren met een goede metaalboor (een houtboor gaat inderdaad te ruw boren). Je boor zou dan veel properder door de stop heen moeten gaan.

• Voilà, het is gefixt. Ik heb de optie genomen die ik als eerste in gedachte had. De rubberen stop vanmorgen in de diepvries gedaan. (goede tip)Nog eens met de schuifmaat gemeten hoe dik de sonde is.(6mm) metaalboor van 6mm genomen omdat de rubber toch wat naar buiten geduwd wordt door het boor. En simpelweg een gaatje geboord. Het ging vlot.

De sonde komt net niet aan de 11liter. Eigenlijk ideaal want meestal brouw ik een 15 tal liter. Ik denk zelfs dat ik met behulp van een siliconen buisje van binnendiameter 6mm, de sonde nog wat kan verlengen. Maar dat is voor het moment niet nodig.

• moet ik nog iets zeggen?
    Wat zeker werkt is een extra gat maken in een silicone of rubber stop met een kurkboor en een beetje olie.
    Zo deden we dat vroeger toch tijdens de labo lessen op school.

Dan had ik de diepvries tip zeker ergens anders vandaan.

Die kurkboor had ik nog niet eerder gezien, dat zat blijkbaar niet in het lespakket van onze school :blush:

• Krijg je dat makkelijk door zo'n dikke stop?

Ik denk het wel, als die "boorcirkel" scherp genoeg is zal dat geen probleem zijn. Volgens mij kan je daar hele mooie gaatjes mee maken.

Met een metaalboor gaat het ook redelijk goed maar je hebt toch wel niet zo'n mooi gat omdat je eigenlijk meer aan het uitfrezen bent dan boren omdat de rubber meegeeft. Maar het lukt wel.

Nu moet ik wel erbij vermelden dat de rubberen stop van het "FerMonster" van een zachter materiaal is dan de andere grijze rubberen stoppen. Deze stop ruikt echt heel fel naar rubber wat je met de andere grijze stoppen niet hebt. Dus raad ik aan om niet te doen wat ik vroeger deed. Ik bewaar alle stoppen van de bijhorende gistvaten in het gistvat. Zodoende moet ik niet zoeken. Bij deze stop had ik dat ook gedaan en wat bleek, het gistvat rook verschrikkelijk naar rubber. Na uitspoelen, uitwassen met detergent, ontsmetten met starsan, bleef de geur hier gewoon in het gistvat hangen. Pas na een brouwsel erin te vergisten was de geur er uit. Gelukkig was er geen geurtje aan het bier.:-/

• Kan het zijn dat winkels zoals Brouwland en andere ook inkopen daar ? moeten vooral grotere orders zijn .

https://www.alibaba.com/produc…2017115.71.3c93b095o3ioOp

Daar kan je van op aan,
    Als je naar de contact pagina even kijkt van Inkbird wordt er verwezen naar :

Official Website: www.ink-bird.com

Alibaba Website:inkbird.en.alibaba.com

Brouwland en andere moeten concurreren tegen de online verkoop via Aliexpress, amazon enz..
    Hun enige oplossing is het zelfde product ook aan te bieden, als je dan bekijkt aan welke inkoopprijs ze deze kunnen aankopen en wat de verkoop prijs is,....
    Vb de Inkbird ITC 308:
    Aliexpress gratis verzending = 33.50€
    Alibaba (groothandel) = vanaf 18€ (bodemprijs al je in grote getallen aankoopt)
    Brouwland = 60€
    Homebrewshop = 50€
    Als je de invoerrechten en douane en administratieve kosten bij de prijs van Aliexpress telt kom je ook uit op: 33.5 +21%BTW + 3% invoertaks + 17€ administratie kosten = 52€ X/

• Je koopt het inderdaad goedkoper bij ali dan je het hier gaat vinden mààr... je hebt absoluut géén dienst na verkoop. Als er iets mee scheelt ben je 52€ kwijt en heb je waarschijnlijk héél lang op het product gewacht.

Ik ben momenteel aan het wachten op een hopspider die ik bij ali kocht. Kost me nog geen 18 euro maar ik ben ondertussen al 3 weken aan het wachten en sinds ruim een week is het "onderweg" met het vliegtuig. In realiteit ligt het gewoon ergens in een depot te wachten tot er wat lege ruimte aan boord van een cargovliegtuig is. De vraag is of ik niet beter gewoon een hopspider had besteld bij Homebrewshop en dan had ik hem al lang gehad.

• Tis die van Mangrove Jack zelf zeker? Die is 800micron das een goeie maat.
    Die van Ali is bij mij 400micron, is te fijn, heb je niks aan...

Hangt er waarschijnlijk vanaf welke hop je gebruikt zeker? Pellets of bellen?

• Tis die van Mangrove Jack zelf zeker? Die is 800micron das een goeie maat.
    Die van Ali is bij mij 400micron, is te fijn, heb je niks aan...

Ik heb een zeef van 300 micron en filter daar heel fijn stof mee uit het water , en dit voor 8000L per uur . Kan zijn omdat water dunner is ? , wort plakt meer ? ik kan het niet zeggen:/