There are 26 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vermits ik bij mijn laatste brouwsels / Bottelingen problemen heb met koolzuurvorming ben ik op zoek gegaan naar mogelijke oorzaken. Ik heb er reeds een paar gevonden (de voornaamste oorzaak is het niet goed doorroeren van de suiker bij het bottelen - de laatst gebottelde flessen hebben voldoende koolzuur en de eerste niet). Maar bij de laatste gisting heb ik gemerkt dat ik al veel koolzuur had bij het bottelen zelf - het enige verschil met de vorige brouwsels was het volume. Vandaar mijn vraag: Is het volume van een gist of lageringsvat belangrijk? Maw - wat is de aangewezen verhouding van het volume wort tov het totale volume van het vat?

• Het volume van een voldoende groot gistvat op zich heeft totaal geen invloed op de gisting of de lagering. De hoeveelheid en de viabilteit van de gist speelt de hoofdrol. Een te klein gistvat is een heel andere zaak, dat vraagt om problemen want het vat zal overschuimen met alle infectie problemen tot gevolg.

• Bij gisten zou ik zeggen maak dat je dat je ongeveer 1/3 kopruimte hebt, afhankelijk van de gebruikte gist.
    Bij lageren zo weinig mogelijk kopruimte.

Gebruik je genoeg bottelsuiker?
    Hoe lang lager je?

En inderdaad zoals jezelf toe geeft je suiker goed mengen in je jong bier.
    Ik gebruik hoofdzakelijk Espresso klontjes, handig gewoon drop in de fles en bier er op! (afhankelijk type bier uiteraard)

Maar bij de laatste gisting heb ik gemerkt dat ik al veel koolzuur had bij het bottelen zelf

Lijkt me dat je bier nog aan het (na) gisten was. Lager je, op welke temperatuur?

• Maw - wat is de aangewezen verhouding van het volume wort tov het totale volume van het vat?

Voor de hoofdgisting is het belangrijk om voldoende kopruimte te hebben zodat het niet overschuimt (zoals hierboven al werd verteld). Eenmaal je bier is uitgegist (densiteit zakt niet meer en de gist begint wat uit te zakken) is het tijd om naar een lagervat te hevelen. Dit lagervat (een dame jeanne is de beste optie hiervoor) vul je zo vol mogelijk. Dus tot in de teut om zo te zeggen. Hoe minder kopruimte hoe beter. Hierdoor bescherm je het bier tegen zuurstof met alle mogelijke besmettingen van dien.

Wat je problemen met het bottelen betreft : probeer volgende keer eens het bier volledig te laten uitvergisten en daarna voldoende koud te lageren. Bij het bottelen van het (heldere) bier voeg je de goed opgeloste suiker (koken in +/- 2x zijn volume aan water) toe én wat bottelgist (+/- 0.5 - 1g/10l) die je hebt gehydrateerd. Beide apart toevoegen aan het bier, je kan trouwens best eerst wat bier hevelen en daarna de suiker toevoegen zodat de suiker niet op de bodem blijft plakken. Heel goed roeren zodat alles goed wordt gemengd en dan gaan bottelen. Je probleem zou dan moeten zijn opgelost.

• Ik voeg de bottelsuiker opgekookt in een beetje water toe (minder water dan W@lter aangeeft), waarna ik goed maar zachtjes roer zodat ik een homogene oplossing bier/suiker heb. Dan zit in elke fles evenveel suiker en krijg je nooit spuiters of bommetjes.

• Ik kook mijn suiker met evenveel water in een keteltje. Ondertussen zit men bier in de bottelemmer. Als de siroop klaar is, vul ik het keteltje op met bier uit de bottelemmer.(langs het bottelpijpje) Even goed roeren in het keteltje. Zodoende is de siroop al heel wat verdund. Daarna giet ik het keteltje in de bottelemmer. Even roeren. Daarna tap ik het keteltje terug vol via het bottelpijpje, want hier zit nog geen suiker in, en doe dit terug in de emmer. Roeren. Klaar.

• Zeker interessante lectuur :thumbup:

With British brewing methods on my mind, I was reminded of the use of Yorkshire square fermentors and wondered if maybe this shallow environment causes yeast to express itself differently.

Ik dacht dat bijvoorbeeld Dupont ook zweert bij het gebruiken van zo'n vierkante gistvaten?

Alleszins bevestigen zijn conclusies wat we hier al jaren aanbevelen : zo weinig mogelijk headspace en zo vol mogelijk lageren. Wat eens een super experiment zou zijn is een batch opsplitsen in twee delen : eentje om te vergisten/lageren in een CCT en een ander om op de klassieke manier te vergisten : gistvat en nadien in een dame jeanne met minimale headspace.

Vragen die ik me dan stel zijn of beide bieren even ver gaan doorvergisten en of er waarneembare positieve of negatieve verschillen in smaak en aroma zijn tussen beide bieren.

Een ander vermoeden dat ik al een tijdje heb is dat de "CO2 deken" waar we zo heilig van overtuigd zijn, eigenlijk niet zo veilig is. Ik kan aannemen dat die ruimte voor een groot deel met CO2 is gevuld, maar zou het niet kunnen dat er ook nog zuurstof aanwezig is? Alleszins in voldoende mate om een verschil te geven? En aansluitend : hoe stabiel is die CO2? Er zitten tenslotte ook zuurstofatomen in die verbinding?

• Zowel Yorkshire Squares als Double Dropping impliceren beluchten gedurende de eerste 24 uur. Essentieel om dit soort gisten vlot te laten uitgisten. Tenzij dat ge 3 weken geduldig wilt zitten wachten naast de chauffage ?

• Neen continu beluchten zal niet lukken want er zal niet genoeg ruimte zijn voor het schuim. Beluchten heeft eigenlijk tot doel om nog extra vermenigvuldiging van de gistcellen te bekomen. Heb je genoeg gist ingebracht dan is extra beluchten niet nodig.

Met genoeg gist bedoel ik meer dan 100 miljoen cellen per ml wort bij het begin van de gisting.

• Ik dacht dat bijvoorbeeld Dupont ook zweert bij het gebruiken van zo'n vierkante gistvaten?

hoe stabiel is die CO2? Er zitten tenslotte ook zuurstofatomen in die verbinding?

Dupont vergist met open gistbakken omdat hun gist sterk druk gevoelig is. de gisting durft dan stil te vallen.
    Eigenlijk is druk gevoelig niet het juiste woord, de gist is gevoelig aan te veel opgeloste CO2 in de fermenterende wort.
    Niet vergeten als je een simpel waterslot gebuikt je al snel 5 mbar druk hebt op je gisttank gewoon door de waterkolom van je waterslot. en aldus er meer O2 zal opgelost blijven in je wort tov open vergisting.

CO2 is heel stabiele stof, het vergt heel wat energie of chemische kracht om de binding tussen die 3 moleculen te verbreken.

• Continue beluchten, Piet of gewoon gedurende korte periodes?

Kort, tot ongeveer 16 uur na enten.

Heeft ook niets te zien met extra gistgroei of te weinig enten. Is gewoon eigen aan sommige Britse gisten.

Ooit ergens gelezen dat deze gisten bij de celdeling weinig o2 zouden meegeven aan de dochtercellen, waardoor deze minder presteren.

• Ge zijt niet alleen. Al weet ik niet of het aan de gekozen gistsoort ligt of niet. Mijne saison eindigde op 1,002 in de fastfermenter na ongeveer een week. Maar Belle Saison is nogal een stofgist en blijft daardoor langer in contact met het bier.

Wat ik eens ga proberen met mijn fastfermenter :

• Het wort na het brouwen in de fastfermenter laten lopen
    • De bol niet bevestigen
    • Gist pitchen
    • Na een paar dagen gaat er een laag smurrie in de teut zitten en deze ga ik nog eens onder het wort roeren, uiteraard rustig en zonder zuurstof in het jongbier te slaan
    • Daarna gaat de bol erop om de gist en de prut te gaan opvangen.

Eens kijken of het daarmee beter gaat.

• Bij mijn volgend brouwsel ga ik gewoon eens alles in men bottelvat laten suiker en gist erbij, eens kijken wat dat heeft. Dan moet sowieso iedere flesje gelijk zijn en niet enkel de laatste die perfect hergisten

Probeer ne keer zonder bottelgist (ik gebruik dat nooit) en de suiker apart in de flesjes, dat is in mijn ogen de enige manier om zeker te zijn dat alle flesjes gelijk zijn.

mvg

• Zonder bottelgist bottelen met de fastferment deed ik tot nu toe dus daaraan ligt het niet aan, en naar mijn mening kan het alleen maar beteren denk ik wanneer je alles in bottelvat laat lopen en dan bottelgist erbij.

Ik heb vroeger altijd goede bieren gebrouwt, maar mijn nieuwe installatie speidel in combinatie met fastferment heeft tot op dit moment geen enkel goed bier opgeleverd, oftewel ligt het aan dat Ardens water hier. Komend brouwsezoen eens alles terug naar de vlaanders, eens kijken wat de speidel daat gaat brouwen

• Wat je zou kunnen doen bij het bottelen is het volgende : je voegt de suiker toe aan het jongbier en roert het onder, daarna plaats je de bol en laat je deze vollopen met jongbier om het bovenaan weer toe te voegen (allemaal voorzichtig uiteraard). Op die manier meng je dat bier in de punt weer met de rest van het jongbier.