There are 36 replies in this Thread. The last Post () by Rudy M.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Is er kans dat een wilde vergisting start en je dus op gebarsten bokalen krijgt? Of krijgt deze geen kans door het hoge alcoholpercentage?

• Of krijgt deze geen kans door het hoge alcoholpercentage?

Inderdaad. De wijn op zich gaat al sterk genoeg zijn om de meeste gisten in toom te houden en door het toevoegen van de alcohol ben je wel ergens zeker. Natuurlijk zou je het geheel heel even naar iets van een 70°C kunnen brengen om absoluut zeker te zijn?

• Dat alles gemengd en verdeeld over verschillende glazen Weck-potten om hermetisch gesloten 3 maand te laten rijpen. Op een donkere plaats.

De bolalen mogen dicht maar ik zou de rubber weglaten. ik maak dat ook regelmatig en het is heel lekker.

De bokalen mogen vol, maar hoeven niet tjokvol te zitten.

• Heb dit al een paar jaar achter elkaar gemaakt
    belangrijkste is dat je de noten plukt voor er een houtvorming optreed in de noten
    dus ergens voor begin augustus
    daarna regelmatig opschudden (dagelijks of als je er voorbij loopt)
    bij mij stond de ketel in de kelder en ik kwam er dagelijks voorbij

het recept staat en valt met de kwaliteit van de wijn

je kan geen lekkere port maken met slechte wijn :)

dit jaar is het voor mij spijtig niets qua productie
    een paar vorst dagen op een slechte moment en al mijn noten waren bevroren :(

• Of zelf een litertje maken

Nee, dat mag niet ;)

heb ik voor die wijn gewoon het goedkoopste van het goedkoopste genomen

Goedkoop wil niet noodzakelijk zeggen slecht. Al zal de kans op slechte wijn natuurlijk wel groter zijn bij goedkopere wijn.

belangrijkste is dat je de noten plukt voor er een houtvorming optreed in de noten
    dus ergens voor begin augustus

Zou ik dat nu nog kunnen doen? Ik heb namelijk wel veel noten aan de boom hangen.

• een paar vorst dagen op een slechte moment en al mijn noten waren bevroren :(

Hier waren alle druivenkopjes helemaal zwart bevroren. Na meer dan 3 weken kwamen nieuwe blaadjes uit slapende knoppen. Nog nooit zo'n schone trossen gehad, de eerste zijn nu al bijna rijp met heel grote bessen.

• Zowat al onze fruitbomen hebben dit jaar afgezien van de vorst. Geen noten, pruimen of peren. Enkel de appelboom doet het dan weer extreem goed dit jaar. De druiven van mijn ouders (de buren) doen het zoals elk jaar enorm goed, maar die staan dan ook beschut in een soort 'vierkantshoeve'.

• Welk ras heb je, Walter?

Het is boskoop een blauwe druif. De trossen wegen tussen 500g en 800g. Van de druiven die ik niet eet, maak ik heel lekkere confituur samen met cassisbes en braambes. Op 3 kg fruit neem ik 1 kg suiker met 4 zakjes pec+.

• Hier zijn de okkernoten, appelen, druiven en kersen ook bevroren geweest.

In de enkele appelen die ik heb zitten wormen en mijn buitendruiven hebben de merels ontdekt. Andere jaren blijven de druiven hangen tot er geen blad meer op staat en komt er geen vogel aan en nu krijgen ze de kans niet om blauw te worden.

Water? Alleen om te brouwen

• Ah, das een klassieker voor buitendruiven. Staat hij op veel hout of ga je telkens voor lange jonge scheuten?

Op elke plant staat al vele jaren één horizontale gesteltak van 2,5m, de vertikale scheuten elke 25cm dragen de druiven en worden jaarlijks tot tegen de gesteltak terug gesnoeid.

Ik laat de jaarlijkse scheuten vanaf de gesteltak 1,5 meter hoog komen dan gaat de top eraf ook alle okselscheuten wegnijpen. Ik laat ook maar 1 tros per scheut staan, de 2 andere worden weggenepen.

Als de bessen goed gevormd zijn haal ik er regelmatig tussen uit, zodat de trossen los blijven.

Dit jaar nog geen vogels gezien, andere jaren beginnen ze al van begin juli de bessen aan te pikken.

Zodra ik vogels zie pikken gaat er een net over, vanonder helemaal dicht. Het is een heel groot karwei dat net erop dichtmaken en nadien er terug af.

• Op elke plant staat al vele jaren één horizontale gesteltak van 2,5m, de vertikale scheuten elke 25cm dragen de druiven en worden jaarlijks tot tegen de gesteltak terug gesnoeid.

Ik laat de jaarlijkse scheuten vanaf de gesteltak 1,5 meter hoog komen dan gaat de top eraf ook alle okselscheuten wegnijpen. Ik laat ook maar 1 tros per scheut staan, de 2 andere worden weggenepen.

Als de bessen goed gevormd zijn haal ik er regelmatig tussen uit, zodat de trossen los blijven.

Dit jaar nog geen vogels gezien, andere jaren beginnen ze al van begin juli de bessen aan te pikken.

Zodra ik vogels zie pikken gaat er een net over, vanonder helemaal dicht. Het is een heel groot karwei dat net erop dichtmaken en nadien er terug af.

Hier hebben we de netten vervangen door cd's (los hangen in de bomen / planten of aan de muur. De vogels schrikken van de weerspiegeling. Het werkt niet perfect, maar ik zie toch mooie resultaten.

• mijn recept gekregen van Jef

ongeveer 35 noten in bolster ( trekken midden augustus ) noten die komen bovendrijven vervangen door andere

800 gr kristalisee suiker

4 liter rode of witte wijn

1 fles van 94° alcool

laten trekken 7 maand in emmer met deksel

alcool lost geen problemen op … maar melk ook niet

• mijn recept gekregen van Jef

ongeveer 35 noten in bolster ( trekken midden augustus )

Dat recept is goed maar:

In augustus is het te laat om die noten te gebruiken.

Je moet in het voorjaar de nog groene noten nemen waar absoluut nog geen houtvorming in mag aanwezig zijn.

Ook: 35 noten is wel héééééél veel.

Ik gebruik op 10L wijn maximum 15 noten.

Je krijgt ook een extra smaaktoets bij 10L brouwsel 6 kruidnagels toe te voegen.

Sommige bronnen vermelden dat het ook gaat met de bladeren van de walnotenboom.

Dat heb ik eens getest maar het aroma was erg naar de flauwe kant.

Tip: Begin met de helft van de suiker.

Is het niet zoet genoeg dan kan je nog altijd toevoegen.

Tot zover mijn ervaring met porto.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Hieronder het recept van mijn laatste porto brouwsel.

Porto 2015 (ingezet 15/6/2015)

10 liter rode pruimen en mirabellen wijn (eigen fabrikaat).

(of rode wijn uit tetra verpakking Aldi = ook OK)

15 hele groene okkernoten, in vier stukken gesneden

(gewicht was 450g)

(geen bladeren toevoegen, smaak is niet goed)

6 kruidnagels

2 kaneelstokjes

3 citroenen (sap)

+ de gele schil afgesneden met dunschiller en ook toevoegen.

24g vanillesuiker (3 zakjes)

1000g kandijsuiker

(voorheen: 200 g kandijsiroop 600 gr suiker)

dit mengsel 4 tot 8 weken laten staan,

elke dag eens met de fles schudden.

Gefilterd en terug in de fles gedaan en afgesloten.

16 10 2018:

Overgeheveld.

8L reeds redelijk helder

2,25L nog sterk troebel (in 3 wijnflessen gezet).

Smaak:

Zéér goed, behoeft normaal geen suikertoevoeging meer.

juni 2019:

Nog altijd troebel maar de smaak is goed.

Ga eerstdaags bottelen.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Dat recept is goed maar:

In augustus is het te laat om die noten te gebruiken.

Je moet in het voorjaar de nog groene noten nemen waar absoluut nog geen houtvorming in mag aanwezig zijn.

Nationale feestdag. Meestal het goede moment om de noten te plukken. (Als de opwarming van de aarde geen roet in het eten strooit.)

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• mmijn porto mag je wel proeven

alcool lost geen problemen op … maar melk ook niet

• Ik zet gewoon nog mijn noten op alcohol, zo hoef ik niet de volle aantal liter porto te zeven, die laat ik 2 à 3 maand trekken en zeef alles door een kaasdoek, dan gaat die bij de rode wijn en de suiker (proefondervindelijk op 680 gram op 5 liter wijn gekomen, in het begin ook 1000 gram zoals zoveel recepten op I-net, maar dat vind ik persoonlijk te zoet), dan nog een maand of 6 laten staan en bottelen, heel lekker met kriekenwijn, of krieken mee met de noten gemacereerd, heb ook al abrikozen, droge pruimen en vijgen gebruikt, ook lekker...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ola, jij hebt geduld zulle, ondertussen 5 jaar oud, ik heb nog een liggen van 2006... :D

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ahja Walter, da's nog een in zo'n Duvelfleske zekers...? Gaat niet kapot, dus je hebt nog wat tijd om te proeven... :-)

• Maakt dus blijkbaar niet uit in wat je dit bottelt. Ik had gedacht aan flessen rode wijn met draaidop die ik koop te hergebruiken. Of zou die dop niet goed meer afsluiten?

• Misschien lukt dat wel hoor, ik zou eens eentje doen en omkeren, zie je direct of ze na een paar dagen lekt of niet...

• Wat vond je van het suikergehalte/zoetheid Steinie, dat was 680 gram suiker op 5 liter wijn (incl. alcohol)

• Misschien lukt dat wel hoor, ik zou eens eentje doen en omkeren, zie je direct of ze na een paar dagen lekt of niet...

Eigenlijk doe ik dit al met de witte wijn in de frigo. Die leg ik ook plat en er komt niets uit. Dus moet kunnen.

• Nog vergeten:

Wij hebben hier in Borgerhout in onze tuin een walnotenboom staan.

Wie groene noten zonder houtbeginsel wil of augustus september de volgroeide noten (zie recept van Tom) dan lees ik het wel.

(zend mij dan een mail: ram.martens"at"gmail"punt"com)

Wie "groene" noten wenst: Ik kan er nu altijd nog in de diepvries steken en je kan ze desnoods in augustus komen halen.