Brewmonk brouwketel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hebben jullie trouwens de huidige levertijd gezien bij Brouwland? 02/03/2018

Geduld is een schone deugd, maar dat is toch wel héél lang wachten...

De tweede bestelling zal ook uitverkocht zijn want die levering was begin januari dacht ik of er is iets fout gelopen in de productie.

zou het zin hebben om de brewmonk te isoleren (met bv radiatorfolie), die dan wel makkelijk te verwijderen is bij het koelen?

Denk dat het inderdaad wel wat zal afdoen. Trouwens binnen een aantal maanden, wanneer weet ik niet juist, zal er een isolatiemantel te verkrijgen zijn bij BL. Meer weet ik er nog niet van, maar ze waren bij BL erover aan het nadenken om dit op de markt te brengen.

Deze zal dan wel een beetje duurder zijn dan radiatorfolie.;) Zou eigenlijk een mooi kerstcadeau geweest zijn.:/

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Hebben jullie trouwens de huidige levertijd gezien bij Brouwland? 02/03/2018 =O

Geduld is een schone deugd, maar dat is toch wel héél lang wachten...

Beste brouwers,

Wegens groot succes kunnen de Brew Monk monniken niet volgen met de productie. Onze volgende bestelling komt begin december binnen maar is inderdaad ook al volledig uitverkocht. Wij kunnen jullie echter garanderen dat er geen technische problemen zijn bij de productie van de Brew Monk en de Brew Monk Magnus.

Ondertussen zijn onze monniken erin geslaagd om de leverdatum van de 3de bestelling te vervroegen naar midden februari 2018. We blijven streven naar begin februari 2018.

Voor actuele data kan je natuurlijk altijd terecht op onze website:

Brew Monk: Klik hier

Brew Monk Magnus: Klik hier

Om zeker te zijn te van jouw exemplaar, bestel tijdig want de voorverkoop gaat snel!

Met vriendelijke groeten,

Het brouwland Team

• misschien toch de moeite om dan even te wachten. Zo'n mantel zal sowieso makkelijker te reinigen en te verwijderen zijn (en hoogst waarschijnlijk beter isoleren). Heb ook een beetje schrik dat radiatorfolie aan de ketel gaat kleven door de warmte. (was inderdaad een mooi kerstcadeau geweest ;) )

• Bij de brewmonk, easybrewer, munschenk, ... zit er een overloop in het midden. Als ik naar filmpjes op youtube zie waarin voorgaande in gebruik zijn, zetten ze de pomp altijd maximaal open, en laten ze het wort langs de overloop terug naar onder vloeien. Zo gaat er dus een heel deel van het wort niet door het beslag. Lijkt mij geen kwaad te kunnen, aangezien er toch nog een deel door het beslag zal vloeien (en misschien een constantere temperatuur gewaarborgd kan blijven?) . Of is het beter om de pomp zo te regelen dat het wort niet over de overloop gaat?

• De overloop dient eigenlijk als ... overloop. Dus als veiligheid moest je wort niet meer door je moutbed sijpelen doordat het dichtslaat. Hierdoor kan de ‘dode ruimte’ onder de filter droog komen te staan met alle gevolgen van dien. Is het beter dat het wort niet door de overloop terugvloeit? Ik denk het niet omdat er toch steeds, zoals je schrijft, wort door je mout gaat vloeien. Ik regel de pomp wel omdat je dan kan zien of je moutbed niet dichtslaat tijdens het maischen. Geeft dit een hoger rendement? Iets om uit te testen.

• Ben op dit moment aan het brouwen. In het begin heb ik laten overlopen, omdat ik anders de pomp te ver moest smoren. Na een 10 tal minuutjes was de filter wat gezet, en kon ik wel een behoorlijk debiet aan zonder dat hij overliep. Ik ben nog altijd een beetje aan het zoeken naar de juiste instelling van mijn moutmolen. Mogelijk heb ik hem vandaag iets te dicht bij elkaar gezet. Al bij al wel tevreden over het verloop tot nu toe.

• Official Post

Of is het beter om de pomp zo te regelen dat het wort niet over de overloop gaat?

Dat is inderdaad beter. Ik stel het bij mijn Bulldog altijd zo af dat de slang die op de bovenste plaat ligt net onder het wort ligt. Het debiet is dan echt heel rustig, maar het wort stroomt wel mooi door het filterbed. Ik heb het wel eens geprobeerd om de pomp sneller te laten lopen, maar dan slaat het filterbed dicht met alle miserie van dien.

• Tot op welk moment mag je dan in het beslag roeren? Ik ging er van uit dat dit helemaal niet mocht. Zowiezo niet tot de bodem roeren dan? Op zich vind ik het slechtere rendement niet zo'n ramp (wat kost nu 1 kg mout?) zolang het resultaat maar goed is. Langs de andere kant wilt ge natuurlijk altijd bijleren en uzelf verbeteren...

• Awel, dat niet mogen roeren door uw beslag vindt ik toch een zeer raar gegeven.

Waarom?

Wel omdat er toch ook brouwketels - systemen bestaan waar er geroerd wordt in het beslag ...

Ik denk dat je, als je brouwt met zulke systemen zoals de Brewmonk, Grainfather, MAG roeren.

Het moet natuurlijk technisch mogelijk zijn want gewoonlijk ligt er bovenop uw beslag een geperforeerde plaat ..

Ik moet nu wel eerlijk zijn met destijds mijn Braumeister en nu mijn Grainfather heb ik het nog niet geprobeerd.

En als ik dan wat verder nadenk zou ik zeggen NIET tot op de bodem roeren zodat je zeker geen brokskes mout door de filter gaatjes duwt die dan uw pomp kunnen blokkeren ...

Maar als je opmerkt dat er iets misloopt door kanaalvorming en/of droge "brokken" dan zou ik toch roeren.

Misschien is dan wel raadzaam om uw pomp stil te leggen gedurende het roeren, en misschien zelfs tot 5 min nadien om uw filterbed terug te vormen.

Trouwens de Braumeister last zulke "pomp rustpauzes" automatisch in.

Om de kanaalvorming in het filterbed terug dicht te laten slibben en bij het terug te beginnen te pompen , na zo een rust pauze, nam de wort een andere weg/kanaal aan.

Met de Grainfather heb ik nog steeds niet kunnen brouwen ... :( ... jammer genoeg, dus ik weet niet of deze automatisch rustpauzes inlast.

Ik moet er nog steeds aan terug denken dat ik destijds met mijn Braumeister terug naar Brouwland ben gereden omdat die verdomde pomp tijdens het maischen steeds uitviel ... :blush::blush::blush::blush:

Alleen uw bier kan wat troebeler zijn ... ik denk dat daar vooral de gedachte van komt dat ge er niet in mag roeren .

Deze systemen zijn ervoor gekend om klaar bier mee te brouwen.

• Official Post

Niet mogen is sterk uitgedrukt. Maar waarom zou je roeren? Je hebt een continue circulatie van het wort doorheen het beslag dat hetzelfde doet. Daarnaast verstoor je telkens het filterbed door het om te roeren waardoor je telkens de pomp een tijdje moet stilleggen of je bent dikkere brokken door de pomp aan het zuigen.

Kanaalvorming ga je bij dit systeem niet hebben, zolang je de pomp niet te snel laat lopen en de mout goed is geschroot. De overloop die deze systemen hebben, dient om eventuele ongelukjes (droog zuigen van de ruimte onder het filterbed) tegen te gaan. Als de wort dus door die overloop gaat, dan moet je actie ondernemen en de flow door de pomp beperken, daarom zit er ook een kraantje op. Het is in het begin wat zoeken naar de juiste instellingen maar eenmaal je er weg mee bent is het een makkie.

• Ik heb er nog geen besteld...nog eventjes sparen!

Maar ik kreeg gisteren een mailtje van Brouwland dat ze terug in voorraad zijn...blijkbaar vroeger dan voorzien.

Blijkbaar willen ze dat ik er nog eentje koop, want ik heb ook een mail gekregen.^^

• In begin van deze draad lees ik een en ander over hopspiders en zo, is in de Brewmonk zoiets standaard inbegrepen? (is me niet duidelijk).

Ik overweeg de linnen hopzakjes aan de kant te schuiven en ook met zo een hop spider als deze aan te schaffen.

Als ik goed kijk heeft die ook een bovendeksel (ook in inoxgaas), klopt dat? Want dat is wel belangrijk!

Bijkomende vraag: maakt dat na hopkoken makkelijk schoon dat inox gaas? bij perforatieplaat van 0,5 dik met gaten 0,8 mm is dat perfect schoon te spuiten met gewone slang en pistool, dus zonder hogedruk reiniger.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Net mailtje gekregen van Brouwland:

"Geachte,

Oprechte excuses voor de verwarring die wij gecreëerd hebben.

Door een fout geheel onzentwegen, kreeg u informatie dat de Brew Monk in voorraad is.

Helaas spijt het ons u te moeten laten weten dat de Brew Monk niet in voorraad is op dit moment, in tegenstelling tot de communicatie die naar buiten ging. De verwachte leverdatum van 20-2-2018 is niet veranderd.

We betreuren deze miscommunicatie waarvoor we volledig de verantwoordelijkheid nemen en begrijpen uw ontgoocheling dat de Brew Monk niet vroeger geleverd kan worden.

Mocht u verdere vragen hebben over uw Brew Monk bestelling of over eender welke andere kwestie, aarzel dan niet ons te contacteren.

Met vriendelijke groeten,

Erna Pluym"

...dus toch voor februari8o

• Heb dit mailtje ook weer gekregen...

Net mailtje gekregen van Brouwland:

"De verwachte leverdatum van 20-2-2018 is niet veranderd.

...dus toch voor februari8o

Toch vreemd...

Blijkbaar wel, maar wel zonder dompelkoeler. Een mailtje naar hun klantendienst en je bent zeker.

Bij die van BL is de dompelkoeler er ook niet meer bij. Dit was enkel tijdens de lancering.

• Hey iedereen, na weer enige tijd weg geweest te zijn ben ik er weer! Vandaag de eerste keer gebrouwen met de arsegan easybrew. Heel goed meegevallen eigenlijk, wel een beetje moeten zoeken hoe alles werkt ma tot nu toe geen klachten.

Ik heb een moutpakket van brouwland gebrouwen. De fat Joseph tripel.

Nu heb ik toch nog een paar vraagjes.

Ik moest beginnen met 22l water en 2l spoelwater..na het koken bleef ik over met 14l..is dit normaal of moet ik dit verschil opvangen in de toekomst..en wat gaat dit nu voor men brouwsel betekenen?

Achteraf heb ik alles proper gemaakt met een zeepsopje..maar hoe krijg ik mij brouwketel ontsmet, niet evident mijn gedacht..

Ik ben nu aan het vergisten op 22,5 graden..op welke temperatuur zou ik dit brouwsel lageren?

En als laatste, al mijn foto’s die ik wil posten zijn te groot, hoe krijg ik deze kleiner :1:

Thx allemaal!

• Official Post

Welkom back, Werner :thumbup:

Eerst iets over die foto's : als je werkt met een smartphone of tablet, dan is tinypic iets voor jou. Dat is een app die je foto's kan verkleinen. Je moet ze er gewoon in opladen en de app verkleint ze voor jou. Op een desktop heb je dan http://www.jpegmini.com/ waarmee je de foto's kan verkleinen. Eenmaal kleiner als 1MB zou het moeten lukken om ze ook op te laden.

Wat de hoeveelheden water betreft : ik weet niet goed wat de bedoeling was om mee te beginnen qua volumes dus is het wat lastig om advies te geven. Hoeveel bier had je moeten hebben en wat had de densiteit moeten zijn?

Je brouwketel moet je gewoon goed reinigen en steeds goed droog opbergen. Ontsmetten is niet nodig, je kookt daar tenslotte je wort in. Gewoon zien dat hij goed proper is. Wat je kan doen is er na het brouwen een literke of 5 water in doen en een goeie soeplepel huishoudsoda. Dit goed heet laten worden, tot pakweg 60°C en dan de pomp een tijdje laten lopen. Nadien eens goed spoelen met water en klaar.