Brewmonk brouwketel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Is alleen het deksel het enige verschil tussen de Brew Monk en de Arsegan Easybrew?

Ik wil een van beide aanschaffen en qua prijs zit er geen verschil in.

Bij de Arsigan krijg je wel (nog) een gratis wortkoeler...... dus in neig naar deze ketel.

Wat is wijsheid?

• Gisteren om 5 uur opgestaan om eens te brouwen met onze BrewMonk.

Het instellen van het automatisch programma ging goed. Je moet wel je verstand erbij houden want als je een stap overslaat, merk je dat pas als je aan het brouwen bent. Je kan de stappen wel nog controleren. Hievoor ga ik toch een stappenschema voor opstellen zodat ik me niet kan vergissen. Wattage ingesteld op 2500W om het maischwater op temperatuur te krijgen. Dit ging vlot aan 2° per minuut. Ondertussen mijn mout afgewogen en geschroot. Redelijk grof geschroot de eerste keer, voor alle zekerheid. Het inmaischen ging vlot. Enkel de lange pijp gebruikt voor 5kg mout. Dus ik denk dat 8 kg mout nog net moet kunnen met het kleine verlengstuk erbovenop.

De wattage voor het maischen had ik ingesteld op 1800W wat voldoende bleek te zijn om de maisch mooi op temperatuur te houden zonder dat er onder de maischkorf aanzetting was.

Na een half uurtje bleek het wort al zeer helder te worden.

Het programma liep alle stappen mooi af zodat ik tijd had om andere dingen te doen. Had op voorhand enkel de ketel klaar gezet. De rest moest ik nog allemaal doen tijdens het volledige proces.

Het spoelen verliep ook vlot. (Denk toch dat ik iets ga bedenken om het gekletter te voorkomen tijdens het spoelen. katrollensysteem of iets dergelijks)

Het koelen met de bijgeleverde koeler ging zonder problemen.

Het aftappen op het einde was iets moeilijker door de eiwitten. Een beetje problemen door de bazookafilter. Dit laatste is gewoon de riool in gegaan. Dus al bij al toch zeer vlot verlopen voor een eerste keer.

Het beoogde resultaat, 14.9Pt° niet behaald. Was maar 13.5Pt°. Dit komt waarschijnlijk omdat ik toch 1.5L wort meer had dan verwacht. Maar dan nog als ik dit in rekening breng, kom ik aan een extract-efficiëntie van 71% zonder te roeren in de maisch. Voor mij is dit oké.

Kuisen van het toestel blijkt ook geen probleem. Alles eruit gieten, uitspoelen 15 L water erin met wat PBW en 20min laten circuleren aan 50°C. Uitspoelen en klaar.

Ik ga wel eens enzybrew proberen. Is wat goedkoper dacht ik.

Wat ik ook moet doen is rekening houden met een beslagdikte van 3.8 liter/kg met minder staat de mout bij het maischen net niet onder.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

Edited once, last by Steinie ().

• Official Post

Tof dat het zo vlot is gegaan :thumbup:Zo'n alles-in-één systeem is wel heel gemakkelijk in gebruik.

Wat ik ook moet doen is rekening houden met een beslagdikte van 3.8 liter/kg met minder staat de mout bij het maischen net niet onder.

Ga uit van 4l/kg. Doe ik altijd in de Bulldog en dat geeft een goed resultaat.

Ik ga wel eens enzybrew proberen. Is wat goedkoper dacht ik

Ik kuis de ketel elke keer met water + dreft en een scheut azijn. Daarna heel goed naspoelen. De pomp laat ik even draaien met warm water. Om de paar keer brouwen gaat er bij mij een schep huishoudsoda in met 10l warm water. Dit laat ik een half uur circuleren aan 70°C. Daarna ketel leegmaken, 10l warm water met azijn erin en nog eens een 5-tal minuten laten draaien. Daarna goed naspoelen en alles is weer als nieuw :)

Het beoogde resultaat, 14.9Pt° niet behaald. Was maar 13.5Pt°. Dit komt waarschijnlijk omdat ik toch 1.5L wort meer had dan verwacht. Maar dan nog als ik dit in rekening breng, kom ik aan een extract-efficiëntie van 71% zonder te roeren in de maisch. Voor mij is dit oké.

Was de moutpijp niet te vol gevuld waardoor de zeef er bovenaan teveel op drukte? Ik heb het vermoeden dat er daardoor kanaalvorming kan ontstaan in het moutbed met een minder rendement tot gevolg. Bij de bulldog moet je die plaat erop drukken tot ze net onder de vloeistof zit. Ik weet niet hoe dat zit met de BrewMonk.

• De bovenste zeef heb ik er gewoon losjes opgelegd.

Denk dat ik misschien iets te grof geschroot heb.

Alhoewel de graantjes toch stuk gingen als ik ze vastnam.:/

Volgende keer misschien eens de bovenste zeef er af nemen en eens roeren.

• Tis zelfde principe als de Grainfather en daar staat en valt je rendement bij slecht geschroot.
    Dus dat zal effe zoeken worden en dan ben je gezet ;)

• Het spoelen verliep ook vlot. (Denk toch dat ik iets ga bedenken om het gekletter te voorkomen tijdens het spoelen. katrollensysteem of iets dergelijks)

Dat is idem dito bij een Braumeister, moet er ook nog iets op vinden.

Ik ga wel eens enzybrew proberen. Is wat goedkoper dacht ik

Ik reinig de braumeister eerst met vaatwaspoeder soeplepel op 10 liter en daarna met HALAPUR MP één soeplepel op 10 liter op 60 graden en half uurtje laten rondpompen.

Heb hem de vorig keer gereinigd met enzybrew volledig gevuld en alles erin, en moet wel zeggen alles blonk zonder te schrobben, behalve mijn pomp die had precies last van een beetje aanslag door het produkt, na een brouwbeurt ziet ze er terug als nieuw uit.

Conclusie als ik steeds enzybrew moest gebruiken ga ik pomp naar de kl... helpen denk ik.

• Heb hem de vorig keer gereinigd met enzybrew volledig gevuld en alles erin, en moet wel zeggen alles blonk zonder te schrobben, behalve mijn pomp die had precies last van een beetje aanslag door het produkt, na een brouwbeurt ziet ze er terug als nieuw uit.

Conclusie als ik steeds enzybrew moest gebruiken ga ik pomp naar de kl... helpen denk ik.

Na de enzybrew pomp ik nog even rond met gewoon water om de enzybrew helemaal weg te spoelen. Dat kan met een klein laagje water al in mijn rims. Volgens mij houd je zo de pomp langer goed.

• Klopt, maar het glazen deksel is wel handig om de maisch een beetje in het oog te houden.

Even mijn eigen citaat corrigeren. Het glazen deksel heb ik er al snel af gelaten. Je kan niet veel zien door de waterdamp en telkens als je het deksel eraf wil nemen, moet je ook de slangtuit verwijderen. Dus het deksel blijft mooi in de doos tijdens het brouwen. Weer minder afwas. :)

• Nog een klein weetje. Na het kuisen van het toestel moet je eens goed blazen in de circulatiebuis. Hierdoor zal al het water wat nog in de pomp zit, in het toestel komen en kan je dit opdrogen. Je wil niet weten wat daar uit komt als je dit niet doet en na een maandje terug wil brouwen. <X

• Daarin moet ik je gelijk geven. Als je nu veel makkelijker aan de pomp kon was dit ook geen probleem. Ben wel van plan om jaarlijks toch eens de bodem los te draaien en de pomp te ontkoppelen en te kuisen. Blijkbaar kan de pomp makkelijk uit elkaar gevezen worden.

• Official Post

Eigenlijk is het geen wonder dat deze alles-in-één brouwsystemen zoveel succes hebben. Als je al die onderdelen apart moet kopen om te beginnen brouwen, ben je al snel evenveel geld kwijt. Reken al maar eens hoeveel twee kookpotten van 30 liter kosten, daarmee zit je al ruim boven de 200 euro. Reken dan nog een hevelfilter, kookplaten (gas of elektrisch) en een dompelkoeler erbij en je komt op hetzelfde uit of meer.

En dan spreken we nog niet over gebruiksgemak.

• In de BrewMonk kan je 10 recepten opslaan, hij geeft je een signaal als je de hop moet toevoegen....

Ik heb de BrewMonk nog maar 1 keer gebruikt maar heb die problemen van de Klarstein niet ondervonden. Dus ik denk wel dat het een verbeterde versie is. ;)

• Toch nog even iets vermelden wat me net te binnen schiet. De bazookafilter is ongeveer 2 cm te groot. Hierdoor komt de dompelkoeler op het uiteinde te liggen als je die in de ketel plaatst. Met gevolg dat die van de kraan kan afschuiven. Ik heb de filter gewoon 2 cm omgeplooid.

Edited 2 times, last by Steinie ().

• Toch wel maar ik heb toch maar het zekere voor het onzekere genomen. Ik zou niet willen meemaken dat ik het wort wil aftappen en dat de bazookafilter ergens tussen mijn hop ligt. Je kan dan naruurlijk nog altijd overhevelen maar toch beter voorkomen dan genezen.

• Is hij dan langer als de diameter van de ketel?

Neen, deze komt net niet tot in het midden. De dompelkoeler echter, is wel +/-20cm diameter en de binnenkant ketel +/-35cm. Dus ongeveer een 2,5cm te lang. Je kan ook aan de dompelkoeler een paar haken bevestigen en hem in de ketel hangen zodat hij een 5-tal centimeter boven de bodem rust. Maar voor mij was de eenvoudigste en snelste oplossing, de bazookafilter een paar centimeter omplooien.

Ondertussen heb ik al een elleboogje gekocht om op de inlaat van de kraan te schroeven zodat ik de bazookafilter langs de wand van de ketel kan leggen.

• Official Post

Ah ok. Ik zie wel dat de bevestiging bij jou met een spanringetje gebeurt. Bij mij is dat echt een onderdeel dat je er op moet vastschroeven. Dat kan niet loskomen.

Ik zet de dompelkoeler gewoon op de bazookafilter, ik denk niet dat dat kwaad kan.