Brewmonk brouwketel

There are 191 replies in this Thread. The last Post () by ciesvandekwis.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Na "al" 4 blikken te hebben gebrouwen, denk ik om stilaan over te gaan naar de volgende stap :)..eerst had ik een pakket met een elektrische brouwketel in gedachten maar nu zag ik op brouwland deze ketel..wat is jullie idee hiervan?

• Eerlijk gezegd wacht ik op mensen die hem hebben gebruikt. Ik wil geen negatieve berichten de wereld insturen en zeker ook geen mensen negatief gaan beïnvloeden in hun beslissing om er eentje te kopen.

Wat ik wel weet is dat Klarstein deze een tijdje heeft verkocht en uiteindelijk van de markt heeft gehaald. Er waren heel veel problemen mee. Sindsdien krijg je hem bij Klarstein ook niet meer vast. Ik veronderstel dat de Brewmonk een aangepaste versie is waar de nodige verbeteringen aan zijn gedaan. Brouwland kennende gaan ze niet zomaar de eerste de beste prul op de markt gooien, dat kost hun meer geld als het oplevert. Dus vermoed ik dat het toestel wel degelijk zal werken.

Daarnaast heb je ergens ook de garantie dat Brouwland een uitstekende dienst na verkoop heeft. Dus als er iets mis mee is gaan ze je zeker niet in de kou laten staan.

• Ik kijk ook met meer dan gewone belangstelling uit naar de Brewmonk, maar een Grainfather Connect met Bluetooth waar je het recept van BrouwHulp in kan steken lijkt me ook interessant. De aankoopprijs is wel x 2. De reacties van gebruikers op het Nederlandse brouwforum zijn toch zeer positief. Veel twijfels op dit moment welke keuze ik moet maken.

• Eerlijk gezegd wacht ik op mensen die hem hebben gebruikt. Ik wil geen negatieve berichten de wereld insturen en zeker ook geen mensen negatief gaan beïnvloeden in hun beslissing om er eentje te kopen.

Wat ik wel weet is dat Klarstein deze een tijdje heeft verkocht en uiteindelijk van de markt heeft gehaald. Er waren heel veel problemen mee. Sindsdien krijg je hem bij Klarstein ook niet meer vast. Ik veronderstel dat de Brewmonk een aangepaste versie is waar de nodige verbeteringen aan zijn gedaan. Brouwland kennende gaan ze niet zomaar de eerste de beste prul op de markt gooien, dat kost hun meer geld als het oplevert. Dus vermoed ik dat het toestel wel degelijk zal werken.

Daarnaast heb je ergens ook de garantie dat Brouwland een uitstekende dienst na verkoop heeft. Dus als er iets mis mee is gaan ze je zeker niet in de kou laten staan.

https://www.klarstein.de/Haush…filcjb27pujmqt4r2n4sbrqm4

Nog steeds verkrijgbaar volgens hun website.

• Ja, maar die datum wordt steeds veranderd. Ging al in april, mei, juni, july en nu augustus worden geleverd.

Maar hij is dus niet van de markt gehaald want nog steeds mogelijk om deze te bestellen. Swat, de drie toestellen lijken zeer sterk op elkaar, Brew Monk - Klarstein Mundschenk - Arsegan EasyBrew, dus wat zijn de verschillen die bepalen welke 'versie' de beste koop is? Of toch maar kiezen voor de zekerheid en gaan voor de Grainfather Connect met Bluetooth (die wel 2x zo duur is).

• Maar hij is dus niet van de markt gehaald want nog steeds mogelijk om deze te bestellen

Ik wil het apparaat geenszins afbreken of in een slecht daglicht zetten. De enige reden dat ik het hier vermeld is omdat ik dit jaar dezelfde zoektocht als u heb gedaan naar een eenpans installatie en daardoor dezelfde vragen had als u (denk ik). Als je een toestel als de Brewmonk (bekt alleszins al een stuk beter als "klarstein mundschenk") bekijkt en de mogelijkheden dat het heeft, dan is dat toestel zeker en vast de moeite waard. Bij de homebrewshop is hij trouwens goedkoper op dit moment. 329 euro maar met levering pas eind oktober.

Zelf ben ik zeer tevreden van mijn Bulldog Brewer. Deze is natuurlijk niet zo uitgebreid als een grainfather maar goed werken doet het zeker. Deze staat momenteel in promo bij de homebrewshop voor 427,5 euro. En bij brouwmarkt.nl slechts 399 euro (daar heb ik de mijne trouwens gekocht).

• wie helpt me in mijn keuze :-). Of de arsegan aan 329 euro of de brewmonk aan 395 (met workshop hiervan) beide met koeler.

Dus hoe ik het begrepen heb is er geen verschil tussen deze twee toestellen?

Het moet pas dienen voor het late najaar maar met de korting van homebrewshop twijfel ik om nu al te bestellen..of toch beter nog even wachten (andere acties ofzo..)

hulp :-)!!!

• wie helpt me in mijn keuze :-). Of de arsegan aan 329 euro of de brewmonk aan 395 (met workshop hiervan) beide met koeler.

Dus hoe ik het begrepen heb is er geen verschil tussen deze twee toestellen?

Het moet pas dienen voor het late najaar maar met de korting van homebrewshop twijfel ik om nu al te bestellen..of toch beter nog even wachten (andere acties ofzo..)

hulp :-)!!!

De goedkoopste, op YouTube kan je alles vinden en leren ;-)
    En dan is er nog dit forum om je met de rest te helpen :-)

• +1 Ik denk dat beide toestellen dezelfde zijn en waarschijnlijk in dezelfde (Chinese) fabriek van dezelfde band zijn gerold. Aangezien er bij beide hetzelfde wordt geleverd, zou ik ook voor de goedkoopste gaan.

Wat die workshop betreft : zeker een goed initiatief van Brouwland maar ik denk dat je op youtube + dit forum genoeg kennis gaat vinden om een en ander zelf uit te dokteren. Met 60 euro kan je al wat extra spullen kopen (ik raad u ten stelligste een hopspider aan).

• ok ben mee, en moet dit gewoon een hop bag zijn (3€ brouwland) of echt een filtermandje (45€ homebrewshop)?

Een hopspider kan altijd nog, begin maar gewoon met die zakjes. Dan spreid je de investeringen een beetje en later maak je vanzelf een goede keuze. Dit zijn toch meer luxe artikelen als noodzakelijk.

• Naar aanleiding van dit artikel, gisteren eens binnen gesprongen bij Brouwland om het toestel eens te bekijken.

Op het eerste zicht zag het er een zeer degelijk toestel uit en lijkt hij lager en breder dan de Bulldog Brewer, wat wel eens een voordeel kan zijn bij het uitheffen van de korf. Als je dan wat verder gaat kijken zie je toch wel, hoe het komt dat dit toestel zo goedkoop is. Niet dat ik het toestel in een slecht daglicht wil stellen, in tegendeel.

Het deksel: is van gehard glas. Hierdoor steek je de kromme buis door een gat waarna je de buis vastklikt in de stijgbuis aan de zijwand met een camlock-koppeling. De opening in het deksel is voldoende groot om nog eventueel een siliconendarmpje aan de buis te maken en erdoor te steken.

De wand van het toestel: Deze is gemaakt uit veel lichter materiaal dan bv de Spiedel. Ik kan enkel vergelijken met deze omdat ze deze twee toestellen verkopen bij BL. Door de bevestigde bodem en de verstevigingrand bovenaan, die de korf draagt bij het spoelen, krijgt de wand toch een goede stevigheid.

De korf: deze kan je uit het toestel halen en met een kwartslag, zet je de mand op de verstevigingsring om de mand uit te laten lekken. De mand haal je eruit door een los handvat in twee voorziene gaatjes te steken en zo deze op te tillen. In het handvat zitten twee keepjes die moeten vermijden dat de korf tijdens het uitheffen er zou afglijden. Toch oppassen hiermee! In die korf zit vanonder een losse filterzeef. Deze kan dus makkelijk verwijderd worden tijdens het kuisen. Dit Lijkt me handig. De filterzeef is wel wat dunner dan bij de Bulldog Brewer, waar dit eigenlijk een filterplaat is. Er zijn geen pootjes aan de mand want deze rust volledig op de bovenrand. In de mand zit een buis die dient als overloop als het maischen niet goed lukt zodat onder de mand de open ruimte niet komt droog te staan, want blijkbaar springt het toestel dan in veiligheid. Wel handig is dat deze buis uit twee delen bestaat. Ik schat 1 van 12 cm en een van 24cm. De twee buizen kan je aan elkaar schroeven. Hierdoor kan je deze aanpassen aan het te brouwen volume.(Hangt natuurlijk ook af van de moutstort)

Onderkant behuizing pomp enz.: de pomp zit dus onderaan in de ketel verwerkt. Blijkbaar kan je daar makkelijk aan door de onderste plaat los te draaien. De pomp en thermostaat zijn makkelijk te bereiken en te vervangen. Moest er dus iets stuk gaan kunnen deze, na natuurlijk de garantie verstreken is, zelf vervangen worden.

Het toestel heeft een automatische sturing met 9 stappen. Er kunnen ook 9 recepten in opgeslagen worden.

Je krijgt hierbij nog een inox koeler en een, op een later te bepalen datum, workshop.

En niet te vergeten 3 jaar garantie!

Al bij al lijkt me dit toestel zeker zijn prijs waard indien de sturing zijn werk fatsoenlijk doet. (de persoon die me te woord stond vertelde me dat het toestel op de opendeurdag toch 3 dagen perfect gewerkt heeft. Tijdens zo'n opendeurdag kan je je eigenlijk ook geen flaters veroorloven)

Vergelijken met een grainfather of Spiedel is moeilijk daar deze in een andere prijsklasse zitten.(Een Spiedel werkt trouwens anders.) Bekijk het als een auto kopen. Je moet ook niet een ..... met een ........ vergelijken. (het merk laat ik je zelf invullen.;))

• Verdorie, vrijdag nog eens binnen gesprongen bij Brouwland en daar was de Brew Monk in werking. Het begint nu toch wel te kriebelen om ook zoiets te bestellen. Al was het alleen al maar om al dat gesleur, van die zware ketels, uit te sluiten van mijne zolder naar de keuken en terug.:/

• hier begint het ook te kriebelen .

ga nog wel wat afwachten tot er wat meer gebruikerservaringen zijn.

heb wat info gevraagd of deze identiek is aan de klarstein.... arsegan... en volgens hun hadden ze een grote lijst doorgegeven met aanpassingen aan de fabrikant waaraan hij moet voldoen.

afwachten dus .

• Enig probleem is, dat ik niet meer in de keuken kan brouwen denk ik. Dat toestel gaat waarschijnlijk niet onder de dampkap. T.t.z. om de moutkorf uit te heffen. Ik moet het toch eens gaan meten.

En anders zal ik buiten moeten brouwen.:/