De Bulldog Brewer

There are 35 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb het er al uitgebreid over gehad in het onderwerp over mijn eigen installatie maar toch wil ik een specifiek onderwerp opstarten over de Bulldog Brewer als installatie. Ik heb de indruk dat dergelijke systemen steeds populairder worden, vandaar dit initiatief. Ik wil wel vragen om enkel ervaringen met de Bulldog Brewer hier te delen! Andere systemen (klarstein, ACE, Brewmonk, Speidel, ...) kunnen we hun eigen onderwerp geven.

Voor wie de Bulldog Brewer niet kennen is hier een link naar de website van de fabrikant. We spreken over een alles-in-één-pan systeem waarmee je tot 25l bier kan brouwen.

Mijn eigen ervaring :

In juni heb ik me een Bulldog Brewer aangeschaft. Het was een promotie : in plaats van 475 euro heeft het me net geen 400 euro gekost. Het betreft een apparaat van de 3e generatie (of versie zo je wil).

In de doos zat een goed verpakte brouwketel met allerhande te bevestigen accessoires waaronder een extern pompje, wat silicone slangen, een bazooka filter, moutkorf met handvat en een blitse RVS dompelkoeler. En onderin de doos ook een zéér beknopte handleiding. Met de nadruk op beknopt. Het is een in drie gevouwd foldertje van A4 formaat en daarop staat de uitleg in een heleboel talen. De uitleg bestaat over een heel summiere uitleg hoe je de temperatuur, tijd en vermogen kan instellen. Veel meer ga je niet vinden, en al zeker niet over hoe je het apparaat moet in elkaar zetten. Gelukkig wees de assemblage zichzelf wat uit en na wat denk- en prutswerk was het toestel klaar voor gebruik. Enkele foto’s :

vlaamshobbybrouwforum.be/index.php?attachment/233/vlaamshobbybrouwforum.be/index.php?attachment/234/vlaamshobbybrouwforum.be/index.php?attachment/235/

Waaruit bestaat het toestel? Een brouwketel van 30l met een ruime uitneembare moutkorf (volgens de fabrikant kan je er 9kg mout in kwijt). Het vermogen van 2500W is in te stellen met stappen van 100W in te stellen, wat handig is tijdens het maischen en koken. Onderin zit een RVS kraantje waar aan de binnenkant een bazookafilter is gemonteerd en aan de buitenkant een magneetpompje dat kan worden afgekoppeld met een RVS kliksysteempje à la gardena koppeling. Vanaf het pompje vertrekt er weer een slang met RVS uiteinde hetwelk je in het deksel kan hangen bovenin de brouwketel (er is een mooi gaatje voor voorzien). Zoals Darth Vader zou zeggen : “the circle is now complete”. Binnenin de ketel zijn duidelijk afleesbare merktekens aangebracht voor het volume : vanaf 10 liter tot uiteindelijk 30 liter, mooi per liter en redelijk nauwkeurig. Bij mij zit er een afwijking van ongeveer 100ml op.

Zoals reeds gezegd : het apparaat wordt geleverd met een dompelkoeler in RVS en twee bijhorende silicone slangen van ongeveer een meter per stuk. Gardena koppelingen en slangenklemmen zijn niet inbegrepen dus die moet je zelf voorzien. Gelukkig heb ik die zelf liggen van oudere installaties. De koeler is 8 meter lang en zeker voldoende om het wort vlot te kunnen koelen, al hangt dat natuurlijk ook deels af van de temperatuur van het koelwater.

Het zal geen verrassing zijn dat ik stond te popelen om ermee aan de slag te gaan. En de zondag na de levering heb ik dat dan ook gedaan. Meer informatie daarover kan je hier vinden. Tijdens het brouwen werd het me al snel duidelijk dat het een heel degelijk systeem is, weliswaar met enkele aandachtspunten.

Laat ik beginnen met de positieve eigenschappen. Het toestel is degelijk gebouwd en heel gemakkelijk in gebruik. Je hoort wel eens opmerkingen over dun RVS (vaak door mensen die zelf geen Bulldog Brewer hebben) maar dat is ongegrond. Het is wel degelijk kwalitatief RVS dat werd gebruikt en het is dik genoeg om tegen een stootje te kunnen. Het water voor de maisch wordt makkelijk opgewarmd tot de gewenste temperatuur. Je kan dit doen door het vermogen op 2500W te zetten en dan gaat het heel snel, maar ik raad je aan om een 5-tal °C voor de gewenste storttemperatuur het vermogen terug te brengen naar 1800W om een overshoot te vermijden. Vergeet trouwens niet om de moutkorf te plaatsen voor je het water begint op te warmen. De moutkorf is meer dan ruim genoeg en er zit een handig dopje bij dat je in de overloop kan steken zodat daar geen mout kan inkomen tijdens het storten ervan. Ik raad je wel aan om goed te roeren bij de stort zodat er zich geen klonters gaan vormen. Plaats daarna de “sparge plate” bovenop de moutkorf en druk deze aan tot hij +/- een halve cm onder het vloeistofniveau zit. Vooraleer de pomp aan te sluiten en te gebruiken wacht je best wel een paar minuten zodat er zich een filterbed op de bodem van de moutkorf vormt. Koppel dan de pomp aan het kraantje, hang de retourleiding met het RVS pijpje in het deksel op de ketel (in dat mooie gaatje dus), vergeet zeker niet om het kraantje te openen en zet de pomp aan (er staat een makkelijke schakelaar op de stroomkabel). Het maischen is begonnen. Belangrijke tip : stel het kraantje af zodat je een rustige flow hebt en zet het zeker niet helemaal open om het dichtslaan van je filterbed te vermijden. +/- halverwege werkt goed voor mij.

Nu kan je rustig je maischschema afwerken. Stel telkens de juiste temperatuur in en je kan eventueel het vermogen wat bijstellen om overshoots te vermijden. Hou er rekening mee dat de reële temperatuur van het beslag +/- 1°C hoger is dan de aangegeven waarde op het display. Ik warm gewoonlijk op met 1800W en eenmaal op temperatuur hou ik het op 1500W. Het bijstellen is allemaal wel handwerk en dat is wel wat omslachtig, zeker als je het met meer geautomatiseerde systemen gaat vergelijken. Maar het is maar een klein minpuntje hoor. Wat ook een minpuntje is, maar onvermijdelijk met deze setup : de bediening en display staan aan de onderkant van het toestel. Daarnaast moet je het toestel op een lage tafel of iets dergelijks plaatsen met een hoogte van ongeveer het zitvlak van een stoel om goed met de moutkorf overweg te kunnen bij het optillen aan het einde van de maisch. Bukken of op de knieën dus om het apparaat te bedienen. Nog een tip : gebruik de timer van het apparaat niet bij het maischen. Aan het einde van de ingestelde tijd schakelt het apparaat namelijk helemaal uit. Bij het koken is dit natuurlijk een pluspunt. Naast deze paar minpuntjes komen natuurlijk de pluspunten : aangezien het maischproces zelf vrij onafhankelijk verloopt heb je extra tijd om je met andere dingen bezig te houden : opruimen, pH meten, densiteit opvolgen, wat kletsen op het forum, ...

Aan het einde van de maisch hef je de korf met het bijgeleverde handvat uit de ketel. Naar het schijnt was er bij de eerste versie een probleem met dat handvat waardoor dat wel eens losschoot met alle gevaarlijke gevolgen van dien. Bij de versie die ik heb (V3) is dit euvel gelukkig opgelost en het handvat zit bij mij heel goed vast. Je kan de ketel er in twee stappen uittillen : ongeveer tot de helft en dan helemaal. Nadien giet je heet water bovenin de moutkorf om verder te spoelen. Hier voel ik me toch verplicht om een ander minpuntje naar boven te halen maar ik wil er meteen bijzeggen dat dit voor ALLE éénpans systemen opgaat : je moet een extra ketel hebben om spoelwater in op te warmen. Hou hier, zeker als beginner, rekening mee! Het filteren/spoelen zelf gaat heel makkelijk en je krijgt ook een aanvaardbaar tot goed rendement ergens tussen de 75 en 80% qua extractie-efficiëntie (dit is niet je brouwzaalrendement!). Na het maischen kan je de korf makkelijk legen op de composthoop en reinigen. Let wel op, de pootjes onderaan de korf zijn heel scherp en je kan je daaraan snijden!

Eenmaal het spoelen voorbij, is het tijd om te koken. Stel aan het begin van het filteren alvast het vermogen van de ketel in op 2500W en de temperatuur op 104°C (niet op 100°C want dan slaat de thermostaat bij het koken steeds af). Zo spaar je wat opwarmtijd bij het koken. Met het vermogen van 2500W is het echter geen probleem om het wort aan de kook te krijgen, je zal het vermogen zelfs wat moeten terugschroeven vanwege de heel hevige kook. Zelf kook ik op +/- 2100 – 2200W. Stel de timer pas in als het wort begint te koken en dan kan je je met de hopgiften gaan bezighouden tijdens het koken. Ook hier weer een tip : koop je een hopspider. Hoewel er een goede bazookafilter bij het systeem zit, ga je toch merken dat de hop deze kan verstoppen wat tot enige frustratie na het koelen kan leiden. Een hopspider voorkomt dit. Je hebt er in RVS (Mangrove Jack’s heeft er eentje van net geen 50 euro) maar ook goedkopere in nylon. Ik heb er zelf eentje in nylon, gekocht bij de Homebrewshop.be voor nog geen 10 euro. Met deze hopspider ben je dan ook heel makkelijk in staat om met pellets te werken in plaats van met hopbellen. Deze bewaren makkelijker en beter en hebben een iets beter rendement.

Aan het einde van het koken komt het koelen (uiteraard) en dit is dus makkelijk en vlot te doen met de bijgeleverde dompelkoeler. Nog een tip : eenmaal op 80°C aangekomen laat ik het wort via de pomp weer in de hopspider lopen waardoor het koelen beter gaat en je meer hoparoma uit de hop kan halen. Bovendien komen zo een deel van de eiwitten in de hopspider terecht wat resulteert in een helderder wort aan het einde van het koelen. Na het koelen kan je ofwel met de pomp het wort naar je gistvat pompen of de pomp loskoppelen en gewoon de kraan openzetten boven je gist vat. Kwestie van persoonlijke smaak en keuze.

Aan het einde van de brouwdag zijn de ketel en dompelkoeler makkelijk te reinigen en ben je zo klaar met opkuisen. Besteed hierbij zeker de nodige aandacht om de pomp goed te reinigen om toekomstig vastlopen te vermijden. Bij mij duurt een brouwdag met de bulldog brewer ongeveer 6 uur, vanaf het schroten tot het opbergen van de installatie. Dat lijkt misschien lang, maar ik haast me niet. Alles op ’t gemakske, het moet ontspanning blijven. Als je echt snel zou werken dan moet het zeker lukken in 5 uur.

Conclusie? Hoewel er een paar minpuntjes zijn vind ik de Bulldog Brewer zeker en vast een toegevoegde waarde en een enorme verbetering van mijn brouwproces. Intussen twee keer mee gebrouwen en me het nog geen moment beklaagd dat ik er 400 euro aan heb gegeven!

• Na het lezen van dit mooie verslag en de verhalen van de steeds uitgestelde leveringsdatums van vergelijkbare systemen heb ik vandaag de knoop doorgehakt en een bestelling geplaatst voor de Bulldog Brewer. Ik hoop in de loop van volgende week een eerste brouwsel te maken.

• Ik heb hier en daar rondgekeken, en bij de meeste leveranciers was hij al een tijdje niet in voorraad, dus uiteindelijk is het "Van Der Kooy Jubbega" in Nederland geworden. Bij brouwmarkt.nl was hij wel veel goedkoper, maar ja, solden geven en dan geen voorraad hebben en niet kunnen bestellen aan die prijs is niet fijn natuurlijk.

• Wel, dinsdagavond besteld en deze voormiddag een leuk pakje mogen ontvangen.

Alles is heel netjes verpakt, maar zoals je reeds zei Walter is de bijgeleverde documentatie heel beknopt. Het samenstellen gaat echter vrij eenvoudig dus op een klein half uurtje stond alles in elkaar en kon ik een eerste test doen en kon ik meteen de ketel een eerste keer reinigen zodat we één dezer dagen een eerste brouwsel kunnen starten.

Het pompje kan heel snel aangesloten worden met de bijgeleverde slangen en klemmetjes. Voor de aansluiting van de siliconenslang naar het overloopje boven moet ik nog enkele klemmetjes gaan halen, maar voor de eerste test lijkt de slang voldoende te klemmen, dus de test kan hier al starten.

Voor mij mocht het gaatje in het deksel net iets groter zijn, zodat ik eventueel nog een extra stukje slang aan de uitgang kon aansluiten zodat je de wort mooi over de bijgeleverde plaat kon laten lopen i.p.v. een bepaalde hoogte.

De kraan zou ik zelf ook niet volledig openzetten, want dan loopt het wel heel snel. Zoals je reeds zei is het voldoende om het kraantje ongeveer half open te zetten om een mooie stroming te bekomen.

Voor de test ben ik begonnen met koud kraantjeswater van rond de 21 graden. Voor de test had ik de temperatuur op 70 graden ingesteld met het maximale vermogen van 2500W en deze temperatuur werd na een half uurtje bereikt, dus dat lijkt mij vrij vlot. Daarna het vermogen teruggeschroefd naar 1800W en de timer eens ingesteld op 10 minuten. Na deze tijd schakelt het toestel inderdaad uit, dus dat is wel iets waar je op moet letten.

Al bij al, voor een eerste kennismaking met het toestel ben ik alvast heel tevreden.

• Voor mij mocht het gaatje in het deksel net iets groter zijn, zodat ik eventueel nog een extra stukje slang aan de uitgang kon aansluiten zodat je de wort mooi over de bijgeleverde plaat kon laten lopen i.p.v. een bepaalde hoogte

Ik steek eerst het pijpje door het deksel en maak er daarna een stukje silicone slang aan vast aan de binnenkant. Dit leg ik op de sparge plate en daardoor heb ik nagenoeg geen zuurstofinslag. Het stukje is +/- 30cm lang. Na het maischen haal ik het stukje slag er weer af en berg het op.

• Ik kon het niet laten en heb er vandaag dan maar een brouwdagje van gemaakt :).

De allereerste keer dus met de Bulldog Brewer en ik moet zeggen, dat ging vlotter dan gedacht. Ik heb wel eerst een isolatiemanteltje rond de ketel aangebracht om het warmteverlies een beetje tegen te gaan. Dat deed ik ook met mijn vorige ketel en geeft toch een merkbaar verschil. Als isolatiemantel heb ik zo'n folie gebruikt die je achter een radiator of zo kan plaatsen en dat werkt vrij goed.

Mijn eerste brouwketel doet nu dienst als reservoir voor het spoelwater, want voordien moest ik een aantal potten op het kookfornuis zetten om water op te warmen, dus dat was niet altijd even handig en vooral de temperatuur van het water was niet altijd rond de 80 graden natuurlijk.

Het inbrengen van de mout vond ik wel iets moeilijker dan bij mijn vorige ketel omdat de Bulldog Brewer kleiner is in diameter dan mijn vorige ketel en het roeren ging dus wat moeizamer omdat er in het midden natuurlijk dat buisje staat dat als overloop moet dienen tijdens het maischen. Dit is echter een klein probleempje en eens het maischen aan de gang is loopt dat als een trein. Door het rondpompen van het wort moet je bij deze systemen dus niet meer zitten roeren en heb je inderdaad veel meer tijd vrij om andere dingen voor te bereiden.

De timer op het toestel heb ik eigenlijk niet gebruikt, omdat na het verlopen van de tijd, de Bulldog Brewer automatisch uitgeschakeld wordt. Ik heb dus enkel de temperatuur ingesteld en het vermogen, maar zonder timer en dat blijft hij mooi op temperatuur. De tijd moet ik dan wel zelf in de gaten houden natuurlijk.

Een tip om te beginnen spoelen en ik denk dat jij dat ook al vermeld had Walter, is dat je de ketel niet te hoog moet zetten, want je moet de mand met wort omhoog tillen en dat kan wel iets wegen haha. Je kan het in twee stappen doen wat zeker een voordeel is. Ik brouw meestal buiten, maar indien je ergens binnen brouwt zou een katrol zeker niet misstaan om de moutkort op te tillen.

Tijdens het spoelen vind ik het een nadeel dat je niet kan zien hoeveel wort je al in de ketel hebt. Wanneer je dat toch wil weten zit er niets anders op dan de moutkorf even op te tillen zodat je de schaalverdeling op de wand van de ketel ziet staan. volgende keer zal ik eerst eens meten hoe hoog het wort moet staan voor mijn brouwsel en dan kan ik bijvoorbeeld een vouwmeter gebruiken om die tussen de wand van de ketel en de moutkorf te steken om de hoogte van het wort te meten.

Walter, uw tip om het vermogen in de gaten te houden bij de start van het koken is zeker niet overbodig. Net voor de heat-break steeg het wort bij mij ook tot aan de rand van de ketel, dus dat was even snel reageren om het vermogen iets lager in te stellen om overlopen te vermijden., maar verder verliep het kookproces zonder enig probleem.

Het koelen verliep ook vlotter dan bij mijn vorige ketel. Daar bewoog ik de koeler als eens in de ketel om het proces wat te versnellen, maar bij de Bulldog Brewer kan je gewoon de pomp inschakelen en het wort rondpompen waardoor eigenlijk hetzelfde effect verkregen wordt.

De pomp kan je dus ook gebruiken om je gekoelde wort naar het gistingsvat te pompen en dat gaat heel vlot.

Alles in aanmerking genomen ben ik heel tevreden van mijn aankoop en kijk ik uit naar mijn volgende brouwdagen.

• Tijdens het spoelen vind ik het een nadeel dat je niet kan zien hoeveel wort je al in de ketel hebt. Wanneer je dat toch wil weten zit er niets anders op dan de moutkorf even op te tillen zodat je de schaalverdeling op de wand van de ketel ziet staan.

je kan misschien een smal doorzichtig kunststof buisje nemen. Daar een schaalverdeling op maken. Deze langs de moutkorf steken. Vinger erop zodat er niets uitloopt, uittrekken en aflezen.:/.

• Op voorwaarde natuurlijk dat er voldoende plaats is tussen moutkorf en wand.

In een later stadium, als je GARANTIE afgelopen is, kan je eventueel een peiling installeren aan de buitenkant zoals bij een koffiepercolator.;) Dan heb je wel weer wat extra kuiswerk.

Ook oppassen voor je GARANTIE als je dat gat in het deksel groter wil maken!!!:saint:

• Tijdens het spoelen vind ik het een nadeel dat je niet kan zien hoeveel wort je al in de ketel hebt. Wanneer je dat toch wil weten zit er niets anders op dan de moutkorf even op te tillen zodat je de schaalverdeling op de wand van de ketel ziet staan.

Daar heb ik ook al eens bij stil gestaan. Maar ik meet mijn maisch/spoelwater altijd nauwkeurig af en je hebt geen verlies dat in de maischketel achterblijft dus je kan het wel min of meer nauwkeurig opvolgen. Maar je hebt zeker wel een punt. De oplossing die Steinie aanhaalt valt zeker te overwegen maar het is weer extra kuiswerk en we gaan boren in de ketel wat de garantie in het gedrang kan brengen. Goed opgemerkt, Steinie :thumbup:

Misschien maken we het onszelf ook te moeilijk en kan je met een lange houten lat gewoon even peilen hoeveel wort er in de ketel zit?

• Vandaar dat ik dacht om vooraf te kijken hoe hoog het wort moet staan na het spoelen en dan de afstand te meten tot aan de rand van de ketel zodat je tijdens het spoelen met bijvoorbeeld een vouwmeter die afstand even kan nakijken. Ik ben voorlopig ook niet echt van plan om al in de ketel te gaan boren haha. Ik neem meestal voldoende spoelwater, maar misschien dat ik ook best het spoelwater beter kan afmeten en dan zullen we er nooit heel ver naast zitten.

• Kan het niet eenvoudiger? :/

Als het kraantje open staat kan men dan niet het vloeistofpeil zien in de siliconenslang?

Dan moet men enkel een schaalverdeling buiten de ketel voorzien.

Dat lijkt mij inderdaad de meest eenvoudige oplossing. Zonder isolatiemantel kan je aan de achterzijde zelfs de schaalverdeling in spiegelbeeld zien staan, dus daar is die al bruikbaar, maar met isolatiemantel zit die weer verstopt natuurlijk, maar dat is inderdaad gemakkelijk op te lossen.

• Kan het niet eenvoudiger? :/

Als het kraantje open staat kan men dan niet het vloeistofpeil zien in de siliconenslang?

Dan moet men enkel een schaalverdeling buiten de ketel voorzien.

Of een T-stuk tussen kraan en ketel monteren en daarop een stijgbuis. Op de buis kun je een schaalverdeling maken indien je de ketel isoleert.

• Hoe doen jullie dat dan wanneer het niveau bereikt is?

Nemen jullie dan de nog druipende maishkorf eraf, want ik vermoed dat de bostel niet droog mag komen te staan om nog water toe te voegen (=zuurstofinslag) om het gewenste niveau te halen?

• Ik ben eens een reinigingsprogramma aan het draaien. Dat is op 70° met een vaatwastablet het apparaat wat laten werken. Kwestie van alles eens goed te reinigen (niet dat het niet proper werd opgeborgen hoor). Zo dadelijk laat ik dat afwaswater weglopen en doe ik er water in om het nog wat te laten draaien.

• Ik kan u alvast de webwinkel aanbevelen. Het transport is er wel aan de dure kant (14 euro) maar de onderdelen zijn dan weer supergoedkoop en als je wat verschillende dingen bestelt valt die transportprijs nog wel mee.

Als ik effe de tijd vind ga ik deze week eens proefdraaien ermee. Gewoon met water om te zien dat alles goed werkt en niks lekt vooraleer ik er "live" mee ga.

• Gisteren heb ik me geamuseerd om het pompsysteem van mijn Bulldog wat te upgraden. Het meegeleverde pompje vond ik wat slappekes en ik had nog een werkende Iwaki MD-06 liggen dus ben ik daarmee aan de slag gegaan :

Ik heb er meteen een bypass opgezet om de pomp minder te belasten en de flow beter te kunnen beheersen.