Easydraft PRO

There are 19 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• In een ander topic al over gepraat maar ik wil er nu een nieuw onderwerp over starten.

Namelijk een nieuw soort tapinstallatie die op de markt is:

Easydraft 5.0 PRO https://homebrewshop.be/nl/eas…803-easydraft-50-pro.html

Ooit ben ik ook van plan om mijn bier op vat te steken maar de zelfbouw van zo'n "kegerator" hebben deze plannen op de lange baan geschoven maar met dit nieuwe simpele systeem zouden mijn plannen wel eens vlugger kunnen uitkomen.

Wat vinden jullie van dit systeem? 1.8, 3.6 of 5l rvs vaatjes met directe tapset erop en klaar is kees! Te mooi om waar te zijn of is het echt zo simpel?

Systeem met zo'n co2 patronen hoe lang gaat zo'n patroon mee? :/

(wellicht zijn het gewoon zo'n (fiets)patronen: https://nl.decathlon.be//set-v…bqY4dIJ31tdhoCtOIQAvD_BwE)

Hoe zit dit met hygiëne? Kan ik elke avond een pint tappen zonder veel extra schoonmaakwerken of met je dan elke keer alles losschroeven en reinigen?

Hoelang bewaart zo'n reeds gebruikt vat?

Allemaal vragen...hopelijk binnenkort veel antwoorden :)

• Blijkbaar zou je per vaatje 2 patronen verbruiken. Eentje om te carboniseren en een half om te tappen.

Qua houdbaarheid vermoed ik dat het bier wel een maand drinkbaar blijft zonder al te veel achteruitgang van kwaliteit.

Als je iedere avond 1 pintje tapt zou je sowieso geen maand toekomen.

Ik zou persoonlijk wel na iedere "tapbeurt" de tapkraan eens uitspuiten ivm de hygiëne.

• Na verloop van tijd zou Niels misschien wel ball-lock koppelingen verkopen om co2-flessen aan te hangen zodat de leidingen die men gebruikt voor corny kegs ook gebruikt kunnen worden. Iets in deze aard.

Hoe zou het met de invoertaks zitten op zo een product?

Want het is meer dan 22 euro. Dit wil dus zeggen dat er nog een forfait betaald zou moeten worden?

Dan zou ik desnoods dit kopen en de kegs bij hbs

• Ik heb me onlangs bij Ali ook zo'n systeem aangeschaft. Homebrewshop heeft het nog niet in voorraad. Wel heb ik een tap met een ballockkoppeling die je kan verwijderen. Ik vermoed dat ik deze dan kan afkoppelen moest het vaatje nog niet leeg zijn en zo de tap kan spoelen klaar voor het volgende gebruik.

Ik heb ondertussen nog niet gebrouwen en het systeem nog niet getest.

Ik denk dat wanneer je vaatje leeg is je de kop gewoon op een ander vaatje kunt plaatsen.

Wat ik me wel afvraag is of ik mijn bier laat hergisten in het vaatje. Wel met minder suiker dan op fles, 3 à 4 g/l. Dat zie ik als voordeel dat je bier al gecarboniseerd is en dat de gist de aanwezige zuurstof verwijderd. Nadeel is dan dat je een gistlaagje op de bodem van je vat krijgt wat voor troebel kan zorgen.

• Wat ik me wel afvraag is of ik mijn bier laat hergisten in het vaatje. Wel met minder suiker dan op fles, 3 à 4 g/l. Dat zie ik als voordeel dat je bier al gecarboniseerd is en dat de gist de aanwezige zuurstof verwijderd. Nadeel is dan dat je een gistlaagje op de bodem van je vat krijgt wat voor troebel kan zorgen.

Gelezen (geen ervaring) dat de mensen die hergisten op vat, de aanzuigpijp enkele mm inkorten.

• Hergisting op vat met 3gr/l suiker hebben wij steeds op de gilde gedaan, (wel grote vaten)
    ondertussen zijn we toch overgeschakeld naar gewoon carboniseren daar dit veel makkelijker is en eigenlijk heel snel gedaan is.
    Voor die minivaatjes is het eigenlijk net het zelfde.
    Gewoon koud zetten op 5°C,
    Als je een vaatje wil gaan carboniseren de gewone schroefdop er af de schroefdop om te tappen er op zetten maar wel zorgen dat je de bovenste aanwezige lucht zoveel mogelijk vervangt door CO2 door dit eerst even te spoelen en dan de kop er snel op te schroeven.
    De CO2 openzetten en de drukregelaar instellen op de gewenste carbonisatie druk
    Voor 2 vol CO2 bij 5°C is dat 0.5 bar, de CO2 open zetten en rollen/schudden maar tot je geen CO2 meer hoort vloeien of borrelen of als je de CO2 dicht zet de druk op ongeveer 0.5 blijft.
    na 2 a 5 min is het bier in de meeste gevallen voldoende gecarboniseerd op een mooi pintje te tappen, als je de de CO2 druk tenminste terug op de tapdruk zet.
    Na het tappen als het wegzet in de ijskast de CO2 terug dichtzetten en de druk er af laten via het overdrukventiel tot de 0.5bar. Anders ga je het vaatje steeds verder verzadigen met CO2 en is het op het einde overgesatureerd.
    Dus je komt er wel met 1 tapkop :cool:

• Het zou nu moeten lukken ;)

Ik weet het niet met die vaatjes. Ik vind er ook heel weinig over terug. Corny kegs vind ik eerlijk gezegd te duur en vaten van 19 liter zijn me wat te groot, die van 9 liter ook trouwens.

Bier blijft effe goed in een keg. En geraakt het niet tijdig op? Bottel dan rechtstreeks vanuit de keg ;-) Voila... Koop u maar wat 19liters