Brouwsoftware perikelen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Naar aanleiding van de opmerking van Brouwerwaldonk in een ander onderwerp ben ik deze draad begonnen.

Mijn heel persoonlijke visie op brouwhulp, het is een KL*****TE programma, geef mij maar brouwplanner dat werkt altijd en juist.

Persoonlijk vind ik Brouwhulp wat te gecompliceerd, te druk qua layout. En hier en daar is er wel iets dat me niet zo logisch lijkt. Het feit dat je bijvoorbeeld enkel de watersamenstelling kan berekenen voor je maischwater maar niet voor je spoelwater. Dat moet je weer ergens anders doen :dodgy:

Ik heb ook hetzelfde probleem met bijvoorbeeld Beersmith, dit zit qua software wel beter in elkaar maar is ook een heel druk qua layout en is hierdoor wat onoverzichtelijk :| Een paar jaar geleden heb ik zelfs een eigen excel brouwtool in elkaar gestoken maar daar is dan weer het probleem dat je overal excel moet hebben om ermee te kunnen werken. :huh:

Beertools PRO en BrewTarget heb ik ook eens geprobeerd maar die zitten gewoon niet handig in elkaar.

Wat me ook aan die programma's stoort : je ziet nergens hoeveel een bepaalde 'fermentable' toevoegt qua densiteit. Nogal onhandig als je bijvoorbeeld de suiker (bijvoorbeeld honing) wil toevoegen bij het vergisten.

Uiteindelijk na veel rondsnuffelen en uittesten ben ik weer bij Brewers Friend terecht gekomen en dat ligt me het beste. Eerst en vooral vind ik het een handige tool qua layout.

• Alles gemakkelijk op 1 pagina om je recept te maken.
    • Up to date qua berekeningen en inzichten in het brouwen (bijvoorbeeld voor whirlpoolen)
    • Makkelijk switchen tussen SG en Plato, metriek of US meetstelsel, ...
    • Van elke fermentable weet je hoeveel hij bijdraagt aan de densiteit van je wort
    • Up to date qua ingrediënten en je kan er zelf nog aan toevoegen als je wil
    • Een onderscheid tussen recept en brouwsel : je kan met hetzelfde recept meerdere brouwsessies doen zonder telkens het hele recept weer te moeten herschrijven.
    • Online en overal beschikbaar, ook op tablet en smartphone
    • Door zijn setup verlies je je recepten niet bij een eventuele computercrash
    • Je kan je recepten in- en exporteren via beerxml
    • Heel goed gedocumenteerd met een goede helpfunctie

Maar er zijn toch een paar minpuntjes :

• Het is betalend. €14.99 per jaar.
    • Waterberekeningen zijn wat ingewikkeld en je moet je er effe in verdiepen
    • Engelstalig. Voor mezelf niet echt een probleem, maar ik kan aannemen dat dat niet voor iedereen zo is.
    • Online wil ook zeggen dat je een internetverbinding moét hebben om aan je recept te kunnen. Niet altijd en voor iedereen even evident.

Je kan het gratis proberen gedurende een 5 recepten en daarna beslissen of het iets voor jou is.

• Ik gebruik sinds dag 1 brouwhulp, voor mij persoonlijk is het programma goed genoeg.

Het is wel een beetje basic en sommige dingen werken niet zoals ze moeten, in mijn geval de kosten van een recept. Dit is nog nooit correct geweest hoewel ik wel bij mijn voorraden alles correct ingeef van prijzen/stock/...

Waldonk heeft mij ook al doen ondervinden dat het ''rendement'' langs geen kanten klopt met de realiteit.

Ik kan perfect engelse software lezen/gebruiken maar mijn voorkeur gaat toch naar nederlands.

Gezien ik met craftbeerpi werk zou ik wel overstappen naar beersmith of iets dergelijk dan kan ik recepten meteen doorsturen naar craftbeerpi. Nu moet ik het maischschema, kook en hopgiftes nog manueel ingeven in cbpi.

• Promash => brouwhulp (excel) => brouwhulp => Beersmith => Brewers Friend

Voorraadbeheer, kostprijs ed. functionaliteit gebruik ik nooit.

De interface moet ok zijn, de berekeningen moeten kloppen,

volledigheid is goed. Loggen van resultaten heeft voorrang op het

"voorspellen" van resultaten.

Brewers Friend is my friend !

• Effe geïnstalleerd en bekeken. Nogal onhandig in gebruik. Er is bijvoorbeeld geen knop "Nieuw recept". Daarnaast zie ik ook nog iets dat niet klopt : er wordt gewerkt met een % verlies bij koken. Dit is niet correct en zeker niet als je wel eens een ander volume brouwt. Een kookverlies moet je berekenen adhv een vast verlies per uur. Het maakt niet uit of je 20l kookt of slechts 10l in dezelfde installatie ga je exact hetzelfde volume hebben verkookt na 1 uur. Het percentage gaat bij de ene situatie echter het dubbele zijn van bij de andere.

Maar zeker leuk om eens mee te spelen. :)

• Hoe hij het kookverlies exact geimplementeerd heeft weet ik niet. Maar voor ons hobbybrouwers is l/uur het makkelijkst. Als het kookverlies een percentage is over de gehele duur van het koken is het ook geen probleem. %/uur kan niet.
    Het totale percentage is wel weer handig om te beoordelen of je niet te veel of te weinig verdampt, hoeveel energie je er in stopt. 7-12% is optimaal.

Ingo

• Voor de brouwers die geen Excell hebben, je kan met brouwplanner ook werken met LibreOffice. dat is dacht ik ook gratis ergens te downloaden en het draait ook op een Mac.

Brouwhulp kan je niet op een Mac draaien, hier toch niet.

Met Openoffice calc werkt het alleszinds niet (ook een gratis variant van excell)

EDIT: Net libreoffice ook geinstalleerd en zelfde problemen... Kan niets aanklikken, enkel maar de naam van het bier kan ik veranderen. Voor de rest kan ik geen enkele andere tab aanklikken... Macro's zijn ingeschakeld.

• Veel hangt af van of je de handleiding gelezen hebt of iets goed werkt, ik heb al vele vragen over bouwhulp beantwoordt en dan stel ik mij steeds de vraag hebben die wel de handleiding eigenlijk wel gelezen?
    Buiten de foutieve benaming van brouwzaalrendement, een van de beste programma's die er zijn en dan nog wel in het nederlands;)
    (Trouwens die term brouwzaalrendement is nog steeds niet in een conventie vastgelegd er tot op heden zelfs een miniem verschil in het berekenen van dit rendement door de brouwerij school Gent en het VLB Berlijn, doen dus daar moet je je niet druk om maken)

• een van de beste programma's die er zijn en dan nog wel in het nederlands

Dat het in het Nederlands is, dat is inderdaad een troef. Dat het een van de beste programma's is laat ik in het midden. De keuze voor software is een persoonlijke smaak.

Buiten de foutieve benaming van brouwzaalrendement

Als we het daar eens over kunnen zijn is er in principe geen discussie :) Trouwens, veel software spreekt niet meer van "Brouwzaalrendement" maar gewoon van efficiency waarmee ze het percentage bedoelen van de suikers die jij uit de mout hebt kunnen halen. De formule hiervoor is simpel : stel pilsmout met een potentieel suikergehalte van 80% -> hoeveel percent van deze 80% kan jij uit de mout extraheren? Dat is je maisch-efficiëntie, extract-efficiëntie of gewoon efficiëntie. Maar ga het geen "brouwzaalrendement" noemen want dat is het niet.

• Voor mij is brouwplanner de tool van in den beginne. Hier ook zoals Cies enkel aanpassing van Ph en bij de blonde bieren toevoeging van Montille en 'hop' de Pan in.

En inderdaad, bij de laatste versie zijn er wat toeters en bellen maar die zijn soms wel nuttig.

Ik ben, Scoob heeft het grootste werk gedaan;), trouwens bezig aan het herwerken van de brouwplanner, qua layout. Een andere aanpassing is ook het verdampingspercentage naar liters. Meer hierover in enkele maanden.

• Citeer

Die Angabe der Extraktkonzentration in %mas

Hetgeen ook mooi wordt gedefinieerd :) Trouwens heel mooi hoe de handleiding voor dat programma is opgebouwd. :thumbup:

Dat is bijvoorbeeld ook één van de zaken die me enorm bevalt aan BrewersFriend, de goede handleiding en duiding van de verschillende inputwaarden. Hier wordt bijvoorbeeld meer uitleg gegeven over de verschillende rendementen.

• Ik gebruik BeerSmith, nadeel is (eenmalig) betalend en je moet er wat leren mee werken.
    Maar ik ben er zeer tevreden over. It hits my numbers!
    Eigenlijk ben ik het vooral beginnen gebruiken doordat ik een Grainfather heb aangeschaft en Tig fora's en FB-groepen volg van amerikanen.
    En die gebruiken praktisch niks anders. Maw handig om een receptje te stelen/importeren...