There are 122 replies in this Thread. The last Post () by Hanske.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vanmiddag is de inductie van Hendi geleverd

Eens uitgeprobeerd met 12L water op 2500 wat , 40 min om aan de kook te brengen.

Na 20 min. gaf hij een signaal en sloeg hij uit ??? :-/

Knoop terug af gezet en weer naar 2500 W en hij pakte direct terug aan , en is doorgegaan tot aan zijn kookpunt in totaal 40 min.

uit een goede kraan stroomt geen water

• 40' is lang !

Op 3,5 kW moet het nog es zo rap gaan!

Zelfs een kleine vervorming van de bodem kan geen kwaad bij inductie.

Toch opletten zunne!
    een bodem moet wel vlak zijn, er moet immers ook zoveel mogelijk direct aanrakingscontact zijn wil men een goede transfert van magnetisch veld bekomen.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Vandaag gebrouwen op men nieuwe inductie

De maich is zeer goed gegaan op 3000W ketel was geisoleerd met radiatorfolie en temperatuur schoot omhoog , niet verwacht.

De kook was iets anders kwam moeilijk aan de kook op 3500W, maar deze ketel was niet geisoleerd.

De inductie heeft ook eens uitgevallen , ik denk de ketel heeft geen platte bodem , had gisteren eens nagezien met rechte lat en in de midden is er 0,7mm speling , dus de randen geven kontact maar in de midden waar het moet kontact hebben is er speling, ketels zijn van SS Brewing 10 gal of 38L

,

uit een goede kraan stroomt geen water

• dat getoonde Hendi model is duur en is digitaal.

koop beter deze dus

193€ BTW IN

Voor ons is deze met draaiknop (= analoge) de best geschikte. Met de draaiknop potentiometer stel je het max. vermogen in, om grote hoeveelheid te koken op maximumstand, om bijv. 66°C te begrenzen stel je het ergens halfweg, maar is echt zeer gemakkelijk te automatiseren.

Zie daarvoor de Duitse hobbybrau website.

Heb dat al vaak gepost, enkele jaren geleden , je moet efkes zoeken dus.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Update: In tussentijd heb ik samen met mijn brouwcollega de investering gedaan van een inductievuur. Ook een aparte leiding werd aangelegd. Op dit moment brouwen we dus volledig op inductie.

Hendi-vuur en een geïsoleerde SSbrewtech ketel op de foto:

Bedankt voor alle info!!

• Let op met inductievuren als je hartpatient bent!

Ik vond koken op inductie fantastisch en super energiezuinig, maar telkens na +- een kwartier dreigde ik buiten bewustzijn te gaan.

Pas na een hartingreep kreeg ik de bevestiging:

"Logisch... een inductievuur werkt met gepulste energievorm (blokgolven of vierkantsgolven op +-200 kilohertz en dit bovendien nog eens op een hoog vermogen). Gepulste energievormen werken in op het menselijk spierweefsel, en... dus ook op uw hart."

De gevaarlijkste zone is 0 tot 30cm van kookplaat. (En wie staat er al eens niet dicht bij de kookpot...).

Vanaf +-50cm is het OK

Heb je een pacemaker dan is het totaal uit den boze om met inductie te koken (de pulsen kunnen uw pacemaker storen).

Ik dacht er ook aan om de inductieplaat in te bouwen in een aparte metalen behuizing, bovenaan enkel een uitsparing voor de bodem van de kookpot en achteraan zwaar metaalgaas (om koeling mogelijk te maken).

Voor alle zekerheid kook ik toch maar terug op gas of op een keramische plaat.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Ziet er goed uit, heb je ook de aanpassingen gedaan die Ronnie hierboven aangaf?

Neen, geen enkele aanpassing gedaan op dit moment. Eerlijk gezegd zou ik ook niet weten waarom. Die van ons is de digitale versie. Deze kan dus heel gemakkelijk wat hoger of lager ingesteld worden. Volgens mij is de aanpassing van Ronnie bedoeld voor de versie met draaiknop.

• De gevaarlijkste zone is 0 tot 30cm van kookplaat. (En wie staat er al eens niet dicht bij de kookpot...).

Heb je een pacemaker dan is het totaal uit den boze om met inductie te koken (de pulsen kunnen uw pacemaker storen).

Wat men noemt een broodje aap en uit de context getrokken.

• Ik denk ook niet dat de huidige inductieplaten veel stralen in de omgeving. Alle energie wordt als het ware kortgesloten in de bodem van je pan waardoor die heet wordt. En zodra je de pan weghaalt gaat de inductie meteen uit.

Mijn kookplaat op inductie zit vol electronica die heel dicht bij de inductieringen zit, als dat teveel zou stralen zou de electronica gewoon stukgaan.

Magnetrons stralen meer.

• Magnetrons stralen meer.

Nog zoiets, diezelfde frequenties worden ook gebruikt door Bluetooth en Wifi en toch valt er niemand dood naast zijn BBox. Alles heeft met de intensiteit en het bereik van de straling te maken. Leg maar eens een ei op je wifiversterker en leg daarna datzelfde ei in de microgolf. Zelfde frequentie maar de intensiteit is wat hoger :-)

• Serge schreef: Wat men noemt een broodje aap en uit de context getrokken.

Maar je geeft de invloed op pacemakers zelf aan in je eigen repliek: "Electromagnetic fields may interfere with normal pacemaker function!" ???

De meeste van die inductieplaten zijn niet of slecht afgeschermd en je zit dan toch op 200kiloHertz. met een vermogen in de buurt van enkele kilowatt.

Dat kun je qua vermogen niet vergelijken met een Wifi of Blootooth (1 tot 4 GigaHertz) met een vermogen van enkele tientallen milliwatt, laat staan zelfs 1 Watt. (Daar ga je dus inderdaad geen ei op kunnen koken en zeker niet van doodvallen...)

Wat ik schrijf heb ik zelf meerdere malen ondervonden, vandaar mijn repliek, EN Ik heb het zelf gemeten met een stralingsmeter (Cornet). Bij mij komt er in geen geval geen inductievuur meer binnen.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Serge schreef: Wat men noemt een broodje aap en uit de context getrokken.

Maar je geeft de invloed op pacemakers zelf aan in je eigen repliek: "Electromagnetic fields may interfere with normal pacemaker function!" ???

Je moet alles lezen, (of op zijn minst de conclusie) en niet een zinnetje er uit halen zo haal je alles terug uit zijn context ;)

• Ben eens gaan meten bij een kennis.

Inductiekookplaat 2000 Watt. Inox kookpot met de juiste diameter als aangegeven op de plaat erop geplaatst (gevuld met water).

Elektrisch veld gemeten in Volt/meter met de Cornet op 30cm afstand rond de kookplaat:

Op hoogte rond de kookplaat 30 tot 40 Volt per meter.

Gaat men 10 tot 20cm boven het vlak van de kookplaat dan stijgt dit tot 70-80 Volt per meter.

Magnetisch veld: Bleef beneden de microTesla.

Ook eens gevraagd zijn microgolfoven aan te zetten:

Elektrisch veld 70 tot 150 Volt per meter

Magnetisch veld op 1,5m afstand van de oven was 10 to 20 microTesla.

Ik had niet zulke hoge waarden verwacht.

Als men zulke sterke elektrisch velden meet in de buurt van een school (bv van gsm mast) dan is er grote heisa...

Bedenking: Het zijn natuurlijk toestellen van enkele jaren oud.

Mogelijk/hopelijk stralen recente toestellen minder.

En ik zou wel eens willen meten aan een keramische plaat, wat die geeft.

• Ik denk niet dat je veel gaat meten rond een keramische plaat, want dat is gewoon een warmteweerstand. Magnetische velden spelen daar geen rol in. Als er een elektronische vermogenregeling is, dan komen daar ook geen spoelen of inductie aan te pas, gewoon het schakelen van een moderne MOSFET op X aantal kHz.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Dat kun je qua vermogen niet vergelijken met een Wifi of Blootooth (1 tot 4 GigaHertz) met een vermogen van enkele tientallen milliwatt, laat staan zelfs 1 Watt. (Daar ga je dus inderdaad geen ei op kunnen koken en zeker niet van doodvallen...)

Nee, dat is niet op de 1 tot 4 GigaHertz maar wel degelijk op de 2.4 Gigahertz. Heel belangrijk verschil ;-)

En eigenlijk zijn de frequenties van Bluetooth, Wifi en mobiele toestellen (zij het de 900 - 1800 - ...) niet zo gezond wat interferentie betreft. Leg maar eens een oude GSM naast een radiotoestel en wacht tot hij zijn volgende location update doet. Dan krijg je dat typische tek-tek-tek geluidje in je radio :-). Meer recentere smartphones hebben dit niet meer maar met de oude bakstenen ga je dat nog hebben.

Maar soit, het gaat hier over Inductie vs Pacemaker en daar is inderdaad onderzoek naar gebeurd en dat gaf aan dat de straling geen impact heeft op je pacemaker.

• Update: In tussentijd heb ik samen met mijn brouwcollega de investering gedaan van een inductievuur. Ook een aparte leiding werd aangelegd. Op dit moment brouwen we dus volledig op inductie.

Hendi-vuur en een geïsoleerde SSbrewtech ketel op de foto:

Bedankt voor alle info!!

Is dat een 38 liter pan?

• Op de foto zie je een 20 gallon ketel (75 liter) van SS-Brewtech op een Hendi XL 3500W.

Volgens de specificaties van Hendi een inductievuur voor ketels met een diameter tot 320mm. Onze ketel heeft een diameter van 450mm.

We gebruiken deze ketel enkel voor het koken. Opwarmen en start koken is aan het volle vermogen. Eenmaal aan het koken kunnen we het vermogen zakken tot 2500 W.

Voorlopig zijn onze bouwsel om en bij de 40 a 45 liter. Dus de volle capaciteit van de ketel en het inductievuur is nog niet uitgetest.

• Binnenkort eens gaan brouwen... Heb de ketel van de week gevuld met 35 liter water. Met de Hendi op vol vermogen duurde het zo´n 30 minuten om alles aan de kook te krijgen. Kwam er achter dat er een klein lekje was langs de thermometer. Met wat teflontape opgelost. Ben zeer blij met deze setup.

whatsapp-image-2019-11-27-at-18-50-25-2_orig.jpeg

• De ketel isoleren zal ook nog helpen om sneller op temperatuur te geraken. Tijdens het koken zal je met wat isolatie ook minder vermogen nodig hebben voor een rollende kook.

Isoleren hebben wij gedaan met van die matjes om op te slapen. Bevestiging van de isolatie met wat velcro. Werkt perfect.