digitale refractometer

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Bij AliExpress heb je er al voor 100€, ik ga mij waarschijnlijk daar 1 bestellen maar zoek ook nog wat meer info. Ik heb nu een SG refractometer maar wil er 1 met brix schaal en kan dan evengoed een digitale kopen.

Ik zou hem ook willen gebruiken als controle tijdens de gisting, is de omrekening van Brewers friend betrouwbaar? (OG en SG ingeven in brix)

• Bij AliExpress heb je er al voor 100€, ik ga mij waarschijnlijk daar 1 bestellen maar zoek ook nog wat meer info. Ik heb nu een SG refractometer maar wil er 1 met brix schaal en kan dan evengoed een digitale kopen.

Ik zou hem ook willen gebruiken als controle tijdens de gisting, is de omrekening van Brewers friend betrouwbaar? (OG en SG ingeven in brix)

En denk er aan dat je mogelijk nog taksen en kosten moet betalen indien van buiten de EU.

Water? Alleen om te brouwen

• Ondertussen meer bekend over digitale refractometers?

Ik lees hier vooral waar je ze wel en niet koopt en dat een chinees niet zo'n goed idee is.

Iemand tips welk type wel voldoet?

Hobbybrouwerij Orangeloo sinds 30-10-2010.
    Bier maakt men met water, mout, hop, gist en ...geduld.

• Ik heb een Milwaukee instruments MA885 onder de kerstboom liggen (link). Ik heb hem al eens uit zijn verpakking gehaald om een biertje te meten dat nu op het vat zit :saint: .

Ik kwam exact dezelfde hoeveelheid ABV uit dan diegene die ik berekend had met de dobber.

Ik was 2 weken geleden in brouwland en had daar zo een refractometer vast gehad en in gekeken en dat leek me helemaal niet zo ideaal. Je moet er op een bepaalde manier in kijken en naar een goed licht om het te kunnen aflezen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een bril draag en dat er misschien ook iets mee te maken heeft :zany_face:

In ieder geval toen toch maar voor de duurdere optie gekozen. Met een nauwkeurigheid van 0,2 brix lijkt me die voldoende.

• Ik heb er recent een van Milwaukee aangeschaft, doet het prima! Jacques van het HBF gebruikt het voorgaande model ook al een tijdje. Eenvoudig even met demiwater afnemen, paar drupjes demi en op ‘zero’ drukken, dan is calibratie voltooid.

Dan afnemen en paar drupjes wort, even seconde of wat op temperatuur laten komen, en dan ‘read’ en keurig de waarde in Brix op het scherm.

Ik dacht altijd dat ze kleiner waren, maar is nog een flink apparaat. Maar ben er erg blij mee!

• Ik heb er recent een van Milwaukee aangeschaft, doet het prima! Jacques van het HBF gebruikt het voorgaande model ook al een tijdje. Eenvoudig even met demiwater afnemen, paar drupjes demi en op ‘zero’ drukken, dan is calibratie voltooid.

Dan afnemen en paar drupjes wort, even seconde of wat op temperatuur laten komen, en dan ‘read’ en keurig de waarde in Brix op het scherm.

Ik dacht altijd dat ze kleiner waren, maar is nog een flink apparaat. Maar ben er erg blij mee!

Deze vraag was naar aanleiding van jou bericht op HBF. Ik draag ook een bril en het is tenslotte kerst ;) Daarom ben ik hier eens gaan zoeken naar ervaring van anderen. Welk type heb jij? Of is dat dezelfde als Harmonics?

• ik gebruik een optische refractometer en ja je moet hem best op een heldere lichtbron houden en scherp stellen maar verder werkt dit prima ( ik vergelijk met mijn sg hydrometer, sg iets nauwkeuriger (max 2 sg) doordat de 'lijn' op de refracto minder 'scherp' is). Refracto wel handig om 'dikwijls te meten (vb. tijdens maisch). Wel bij aankoop refracto kijken naar max bereik en kiezen voor Plato of Brix (of beide), geen zotte kost maar zeker nuttig

Slecht bier bestaat niet, het ene is gewoon beter dan het andere (B. Carter) :clinking_beer_mugs: :upside_down_face:

• ik gebruik een optische refractometer en ja je moet hem best op een heldere lichtbron houden en scherp stellen maar verder werkt dit prima ( ik vergelijk met mijn sg hydrometer, sg iets nauwkeuriger (max 2 sg) doordat de 'lijn' op de refracto minder 'scherp' is). Refracto wel handig om 'dikwijls te meten (vb. tijdens maisch). Wel bij aankoop refracto kijken naar max bereik en kiezen voor Plato of Brix (of beide), geen zotte kost maar zeker nuttig

Zekers, zo gebruik ik het ook, maischen volgen en indicatie van de vergistingsgraad. Dat laatste geeft minder stress dan het volgen van de ispindle 8)

• Wat ik me afvraag is of je wort/biert ook helder moet zijn net zoals bij een gewone refractometer?

Als de gist nog niet volledig is gezakt dan is de wort nogal vrij troebel en dan vind ik het zeer moeilijk om de exacte waarde te kunnen aflezen. Je kan dan eventueel je wort opzuigen via een klein buisje waar een watje inzit maar dit lukt ook niet altijd. Volgens de omschrijving werken deze toestellen op dezelfde wijze (nl. brekingsindex van een vloeistof) dus dan vermoed ik dat je dit met deze toestellen ook zal voorhebben?

• En moet deze ook omgerekend worden na de gisting ?

ja dat moet je nog steeds omrekenen. Maar dat doe ik altijd al met hulpmiddelen zoals de Brewking app.

Wat je ook moet doen is de wort correction factor vaststellen (voor onvergiste wort) in vergelijking met een hydrometer. Oftewel de gemiddelde van een serie metingen nemen om de eventuele afwijking te bepalen. Dat heb ik gedaan volgens de methode van onderstaande link, en kwam bij mijn apparaat op 0,998 oftewel nagenoeg geen afwijking ten opzichte van mijn hydrometer. Deze factor wordt in rekentools gebruikt in de formule van Brix naar SG. (geldt voor alle refractometers)

Wat ik wel heb geleerd nadat ik diverse referentie oplossingen heb gebruikt om te testen (demi voor 0, en een suikeroplossing van 1.065) is dat mijn goedkope hydrometer een afwijking had van 0.006. Uiteraard deze afwijking gecorrigeerd in de tests.

How to Determine your Refractometer’s Wort Correction Factor - Brewer's Friend
    When taking a refractometer measurement of wort, the Brix reading is not necessarily accurate. What is obtained is the Brix WRI (wort refraction index). Only…
    www.brewersfriend.com

Wildor

• Wat ik me afvraag is of je wort/biert ook helder moet zijn net zoals bij een gewone refractometer?

Als de gist nog niet volledig is gezakt dan is de wort nogal vrij troebel en dan vind ik het zeer moeilijk om de exacte waarde te kunnen aflezen. Je kan dan eventueel je wort opzuigen met via een klein buisje waar een watje inzit maar dit lukt ook niet altijd. Volgens de omschrijving werken deze toestellen op dezelfde wijze (nl. brekingsindex van een vloeistof) dus dan vermoed ik dat je dit met deze toestellen ook zal voorhebben?

Dat klopt, maar je kan wat wort door een koffiefilter laten lopen om een paar druppels heldere vloeistof op te vangen. Het apparaat geeft overigens een melding als de vloeistof niet zuiver genoeg is, en meldt ook als er lucht in het monster zit. Ik heb tot nu toe nog geen twijfel gehad over de uitslagen.

Wildor

• Mooi spul, zou ik ook wel graag onder de kerstboom zien liggen ;) .Maar ik vraag me toch even af wat het voordeel van een digitale refractometer is t.o.v. een ouderwetse optische meter?

Voor mij persoonlijk is het steeds gedoe met de optische refractometer om het oculair af te stellen, het blijf niet goed op de juiste positie, en ik ben brildragend. Ook kreeg ik met de optische meter af en toe wat afwijkende resulaten. Dit laatste komt denk ik door teveel of te weinig vloeistof onder het klepje.

De digitale meter geeft me consistente resultaten, en hierbij heeft het nog niet uitgemaakt of ik nu 2 of 4 druppels op de lens heb.

Wildor

• Dat klopt, maar je kan wat wort door een koffiefilter laten lopen om een paar druppels heldere vloeistof op te vangen. Het apparaat geeft overigens een melding als de vloeistof niet zuiver genoeg is, en meldt ook als er lucht in het monster zit. Ik heb tot nu toe nog geen twijfel gehad over de uitslagen.

Wildor

Jammer dat mijn pakjes al onder de boom liggen dit had ook wel een leuk idee geweest. ^^

Maar wat ik de laatste tijd doe is een staaltje afnemen, dit dan een uurtje in de koelkast laten staan en dan voorzichtig het bovenste helder laagje afnemen met een pipetje en dan lukt de aflezing al veel beter.

Met een koffiefilter heb ik ook al geprobeerd maar vond dit niet zo een succes.

• Mocht ik een nieuwe refractometer willen kopen zou ik ook wel eens nadenken over zo'n digitale. Ook hier worden de ogen er niet beter op en ik moet eerlijk zeggen dat ik soms moeite heb met het juist vaststellen van de meetwaarde. Maar voorlopig werkt mijn 20 jaar oude refractometer nog altijd goed.

Life begins at 1.050

Steun het forum en doe je online aankopen (oa. Brouwland) via onze Trooper pagina of klik op het logo

• Voor dit jaar ben ik te laat want de pakjes liggen al onder de kerstboom maar voor volgend jaar ga ik dit zeker op de lijst zetten :wrapped_gift: :evergreen_tree:

Denk da't hier ook al te laat is, de kerstman gooit hier 2 nieuwe kegs en een tapfrigo met 3 regelbare tapkranen binnen, dus met een digitale refractometer moet ik niet meer af komen bij die van ons denk ik.... :thinking_face: :smiling_face_with_halo: :grinning_face_with_sweat:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

• Denk da't hier ook al te laat is, de kerstman gooit hier 2 nieuwe kegs en een tapfrigo met 3 regelbare tapkranen binnen, dus met een digitale refractometer moet ik niet meer af komen bij die van ons denk ik.... :thinking_face: :smiling_face_with_halo: :grinning_face_with_sweat:

Nee ik dink da the first lady da nie goe ga vinden. :rolling_on_the_floor_laughing: :rolling_on_the_floor_laughing: :rolling_on_the_floor_laughing: :rolling_on_the_floor_laughing:

Mijn First Lady weet nie wa da ik gekocht eb. Ik eb alleen gezegd da ik wa brouwspullen eb besteld :zany_face: :zany_face: :zany_face: :zany_face:

• Maar wat ik de laatste tijd doe is een staaltje afnemen, dit dan een uurtje in de koelkast laten staan en dan voorzichtig het bovenste helder laagje afnemen met een pipetje en dan lukt de aflezing al veel beter.

Die digitale refractometers zijn inderdaad mooi spul, heb er ook al naar gekeken maar voorlopig hou ik het nog even vol met mijn optische, budget is op aan madam haar kerst cadeau ...
    Doe ook hetzelfde als wimdm voor het meten, neem een staaltje en laat een uurtje uitzakken indien niet helder. En aflezen doe ik onder een spot. Draag ook een leesbril maar kan momenteel nog de lens zo afregelen zodat ik het scherp zie zonder de bril.

:cup_with_straw: Water is pas lekker als het langs de brouwerij is gepasseerd :clinking_beer_mugs:

• Heeft er iemand al ervaring met de Easydens? Ik krijg hier regelmatig reclame van en het ziet er wel een leuk toestel uit, enkel de prijs vind ik wat minder.

Het oude en het nieuwe model beide in bezit. Is geen refracto maar densiteits-meter geen omrekeningen nodig. En ook handig om alcohol te meten bij destilleren... metingen zijn steeds hetzelfde bij hetzelfde staal.. zeer tevreden mee

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue