Gistkast met streken!

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik vraag me al een hele tijd het volgende af.
    Als de gisting een aantal dagen voorbij is en ik kijk in men frigo, dan zie ik dat er geen beweging meer is in het waterslot. Na een 5-tal seconden begint dan het waterslot terug te borrelen. Zou het kunnen, dat het komt doordat ik het afvoergaatje gebruikt heb om een kabel door te steken en er hierdoor een soort van druk ontstaat in de koelkast?
    Heeft iemand dit ook al waargenomen?

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Neen, ik bedoel dat er geen beweging is z'n 5-tal seconden als de deur opent, daarna, na die 5-tal seconden, begint het waterslot constant te "bluppen". Dit is inderdaad niet tijdens de eerste dagen van de gisting. Dus het is precies alsof het waterslot pas ""blupt"" als de deur open gaat.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik merk dit ook in mijn gistkast. Wanneer ik de deur open doe, dan lijkt het of het gisten even ophoudt. Na enkele seconden begint het "bluppen" weer op hetzelfde ritme dan wanneer de deur gesloten was en wanneer ik de deur weer sluit, dan hoor ik dat het waterslot weer even sneller gaat. Na enkele seconden gaat het ritme van het 'bluppen" weer op zijn normale ritme verder.

Ik heb ook het afvoergaatje gebruikt om alle nodige kabeltjes door te trekken, dus ik denk ook wel dat dit door het drukverschil komt bij het openen en sluiten van de deur.

• Als je je deur opent van je gistinskast (ijskast) creëer je even een onderdruk daar door gaat het waterslot even bluppen, daarna heeft je gistings vat even de tijd nodig om de weggezogen CO2 terug aan te vullen (zeker als je op het einde van je vergisting zit)
    Probeer eerst een met je vinger de rubber even open te duwen ( een klein spleetje volstaat ) en dan pas rustig je ijskast te openen, je zal zien dat je waterslot dan niet blubt