Nieuw vergistingsnufje: Plaato

There are 181 replies in this Thread. The last Post () by Koen Sels.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dan vrees ik voor u dat je binnenkort nog weinig gaat kunnen doen. ;)

Grappig feitje over Wifi trouwens : het is dezelfde frequentie als je microgolf, alleen de sterkte is anders.

Wat de toekomst betreft : noch wifi, noch lifi of iets dergelijks. Waarom? Te duur en te beperkt qua reële capaciteit (dus niet in een labo). 4G ligt er al, 5G komt eraan maar zelfs die twee gaan in een redelijke termijn ook zwaar klop beginnen krijgen omdat er vrij onverwacht (in hoeverre dat kan) enkele nieuwe spelers op de markt komen : world wide internet via satelliet. Zowel Elon Musk als Jeff Bezos zijn hiermee bezig en knallen de ene na de andere communicatiesatelliet de lucht in. Daar gaat geen enkele operator op een zeker moment tegen op kunnen.

Het kan lijken dat een satelliet heel duur is in vergelijking met een gewoon mobiel netwerk maar het heeft een aantal grote voordelen : per bestreken oppervlakte is het veel goedkoper, de wetgeving is veel soepeler (zeker voor iemand als Musk met SpaceX) en je bestrijkt ineens de hele wereld van poolcirkel tot poolcirkel. Qua coverage kan het niet beter.

Soit, spannende tijden op telecom gebied. Maar niet echt relevant voor de Plaato ;)

• en je bestrijkt ineens de hele wereld van poolcirkel tot poolcirkel. Qua coverage kan het niet beter.

Soit, spannende tijden op telecom gebied. Maar niet echt relevant voor de Plaato ;)

Voor mij moeten ze niet lang meer wachten want bij mij voor gewoon GSM verkeer ben ik 9 op de 10 keer tijdens het bellen afgesloten , geen verbinding meer

uit een goede kraan stroomt geen water

• omdat er vrij onverwacht (in hoeverre dat kan) enkele nieuwe spelers op de markt komen : world wide internet via satelliet. Zowel Elon Musk als Jeff Bezos zijn hiermee bezig en knallen de ene na de andere communicatiesatelliet de lucht in. Daar gaat geen enkele operator op een zeker moment tegen op kunnen.

Een satelliet heeft een heel groot nadeel, de round trip time die is te lang om prettig te kunnen werken, Niet voor niets zijn alle overzeese satelliet verbindingen vervangen door glasvezels op de zeebodem.

Satellieten moeten wel heel laag boven de aarde hangen voor een goede rtt.. Ik verwacht daar niet veel van.

• Niet voor niets zijn alle overzeese satelliet verbindingen vervangen door glasvezels op de zeebodem.

Mijn werkgever bezit daar een groot aandeel van maar die zijn niet ter vervanging en die nemen het bulk van het verkeer voor zich. Maar ik denk dat het eerder een kwestie was van toenertijdse technologie (jaren '80) die maakte dat glasvezel makkelijker/goedkoper was dan satelliet. Glasvezel is echter ook heel gevoelig en kwetsbaar en vooral verschrikkelijk duur (vraag maar eens aan eender welke telecom provider waarom ze nog niet overal glasvezel hebben gelegd tot in de huizen).

Satelliet technologie is in de laatste jaren sterk verbeterd en sinds SpaceX is het ook een stuk goedkoper geworden om er eentje te lanceren. Ik weet niet precies hoe Elon Musk te werk gaat gaan maar wat ik er van heb opgepikt is dat ze een 12000-tal in een lage baan gaan sturen (wikipagina over Starlink).

Maar nu zijn we echt wel ver van de Plaato afgeweken :focus:

Terug on topic : ik ga een wifiversterker in mijn brouwerij zetten zodat ik daar een eigen klein netwerkje heb. Ik heb hier nog een paar devolos liggen die daarvoor kunnen dienen. En dan heb ik meteen ook nog eens deftige wifi als ik in mijn garage werk.

• Lage baan satelliet zal al een stuk beter gaan.

Maar inderdaad, ik heb ook een wifi bridge verbinding naar de kelder (2 etages lager), en dat werkt goed.

Maar voor diegenen die nog een tuinbrouwerij van water en stroom gaan voorzien, leg er meteen een knappe netwerk kabel naast, daar ga je veel plezier van hebben.

• Ik heb een paar weken geleden voor het eerst een vergisting gedaan met een Plaato waterslot. Alles is prima verlopen. Hoewel hij af en toe eens zonder wifi verbinding valt voor een paar minuten is dat géén probleem voor de metingen. Je ziet dan een kleine onderbreking in de curve, maar blijkbaar zonder gevolg.

Na een 3-tal dagen heb ik de densiteit gemeten met een hydrometer en deze zat een 4 punten hoger dan wat de Plaato aangaf (1.047 ipv 1043).

Na het invoeren van de correctie in de app is hij netjes verder gegaan tot 1.002 wat na meting voor het bottelen ook perfect klopte met de meting met de hydrometer.

Zoals de handleiding aangeeft is dit een zelflerend systeem welke je de eerste paar keren moet updaten opdat hij voor hetzelfde vergistingsvat een correcte meting zou uitvoeren.

Al bij al een leuk extraatje voor de hobby en je volgt de vergisting thuis van achter je bureau op het werk, zo blijf je constant in de brouwsfeer en ik vind het leuker dan Facebook! 8o

Beer ... a high and mighty liquor.

~Julius Caesar

• Goede middag

Ik heb ook een plaato en deze werkt ook zeer goed

Kan jij me uitleggen hoe je van de csv files zo een statistiek kan maken zoals in jou voorbeeld.

dank u

Marc

• Vandaag was er een pakske in de post voor mij :-) via Aatjebanaantje ben ik nu ook de trotse bezitter van een Plaato 8o

Alleen is het nog twee weken wachten eer ik kan brouwen maar dan gaan we er mee aan de slag. De tool is ook volledig geïntegreerd in BrewFather en dus kan ik vergistingsgegevens gaan bijhouden bij mijn logbestanden. Nu enkel nog de app installeren op mijn gsm en de airlock instellen.

• Goed om weten. Nu denk ik eerlijk gezegd dat het verschil in temperatuur tussen beide ook niet zo heel groot zal zijn

Daar vergis je je in. Met de Plaato zal je merken dat er hele grote pieken zijn in de omgevingstemperatuur, terwijl de temperatuur van je vergistingsvat volgens je Inkbird of ander systeem mooi gelijk blijft met amper verschillen. Je kan heel goed zien wanneer je koelkast of verwarming wordt ingeschakeld.

• Ik heb er intussen twee brouwsels mee achter de rug, ik vind hem zeker nuttig voor wat hij doet. Nauwkeurig is hij tot op enkele SG punten na wel, maar je kan in Learning Mode een tijd SG waarden invoeren en dan gaat hij in de toekomst wat nauwkeuriger zijn.

Wat ik leuk vind is de integratie in Brewfather, ik heb zo veel meer informatie beschikbaar per brouwsel. En met de CSV die je kan exporteren wil ik in de toekomst aan de slag om wat verder te gaan in analyse van gisteigenschappen.

• Kan het geen kwaad als je eens een te felle vergisting hebt en het komt uit het waterslot gekropen of de plaato dan in dit geval ? of is dit voorzien voor een te felle vergisting ?

Met een felle vergisting moet je opletten:het elektronisch gedeelte en de usb-aansluiting moeten droog blijven, anders heb je problemen.

• En hoe zijn de gedachten over de Plaato?

Doet ie zijn werk?

Nauwkeurig?

Bij mij zeer nauwkeurig: wanneer ik nadien meet met de hydrometer klopt dit meestal als een bus, soms een afwijking van 1 punt.

Voordeel is dat ik tussentijds dus niet moet meten en het vat niet moet openen om een staaltje te nemen. Je kan de vergisting heel goed volgen.