Nieuw vergistingsnufje: Plaato

There are 181 replies in this Thread. The last Post () by Koen Sels.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Had ik ook al gezien. Lijkt wel een toffe gadget. Ik vermoed dat je niet volledig kan vertrouwen op de voorgestelde alcohol percentage en SG, maar dat het meer een tool is om de vergistingsactiviteit op te volgen.

• mmm ... een broertje (of zusje) van de tilt-hydrometer.

Deze ligt wel niet in uw wort, dat is toch een klein voordeeltje.

145 euro handelsprijs is wel weeral niet goedkoop.

Made in Oslo, Noorwegen.

Waartoe de smartphone's en hun app's al niet toe lijden ... wie had dit 5 à 10 jaar terug zoiets zien aankomen.

En wat staat er allemaal nog voor de deur ...

Maar dit is niks voor mij, ik zou om de 5 minuten op mijn GSM of tablet/PC gaan kijken ... en op het einde van de gisting heb ik bier en ben ik ZOT gedraaid ... en dat is geen goei combinatie, denk ik ...:S :schol:

• Zie datum post hierboven 02-07 en vandaag 21-07 dat is 19 dagen verschil en ik zonet er 2 van besteld.

Hoe ne mens kan veranderen van gedacht ...

Levering voorzien rond oktober 2017 :champi::bier:

Hi everyone!

Its time for an update. We know many of you have been waiting for Plaato, especially since its closing in on christmas. We´ll jump straight to the delivery estimation: it will not be before christmas, unfortunately.

We would love to have Plaato here as well, but a manufacturing problem in one of the plastic parts was more time consuming to fix than expected. This is solved now, but needs new fine tuning of the machines before production of the part can begin. New expected delivery is mid February.

Since some of you bought PLAATO as a christmas gift, we have made three gift cards that hopefully helps a little bit.

Je zal nog even moeten wachten.;)

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Geduld is zeker en vast een vereiste als je iets koopt via kickstarter. Ik ben ook al een jaar aan het wachten op een soort powerbank. Gelukkig kan je vrij gemakkelijk je geld terugvragen.

Collega van mij heeft 5 jaar geleden :huh: een koffiemachine gekocht via kickstarter dat zelf eerst de bonen brand. Hij heeft het half december eindelijk ontvangen. Het kan dus idd ff duren.

• Naast de kwestie misschien maar zou je dat zelf kunnen maken? Stel dat je met een duplex waterslot begint. Die gaan op en neer bij het ontsnappen van koolzuur. Daar zou je dan een soort tellertje moeten kunnen aan koppelen met een wifi of usb connectie. Dan is het simpelweg het aantal bellen omzetten in hoeveel suiker er is vergist. :pieker:

• Het makkelijkste is gewoon een balans onder je je gist vat zetten, bij vergisting daal het gewicht van je wort daar er CO2 ontsnapt.
    Waarom moeilijk doen als het makkelijk ook kan een plateau weegschaal bij Ali met voldoende nauwkeurigheid kost vermoedelijk veel minder dan al die dure snufjes die evenveel zekerheid geven :whistling:

• Daar zeg je zoiets :)

Wat ik doe is het volgende : eenmaal de hoofdgisting voorbij gaat mijn densimeter gewoon het gistvat in en blijft hij daar. Dan kan ik het einde van de gisting makkelijk opvolgen door voorzichtig langs het deksel te kijken. Is het 100% nauwkeurig, nee maar het is wel een makkelijke manier om de vergisting op te volgen.

Zelfde gaat trouwens op voor de lagering : de densimeter gaat gewoon in de lagerfles. En aangezien die van glas is, is het opvolgen nog makkelijker. Eigenlijk zou ik voor de hoofdgisting mijn glazen dame jeanne met brede mond moeten gebruiken, dan hoef ik ook daar het deksel niet meer op te heffen. :/

• Wat ik doe is het volgende : als 't stopt met bubbelen is het klaar.

Dan druppeltje op de refracto en vergelijken met de labgisting.

En ik weet wat ik moet weten.

Wheat is for cakes, barley is for beer, and oats are for horses.

Untitled-7.png

• Daar zeg je zoiets :)

Wat ik doe is het volgende : eenmaal de hoofdgisting voorbij gaat mijn densimeter gewoon het gistvat in en blijft hij daar. Dan kan ik het einde van de gisting makkelijk opvolgen door voorzichtig langs het deksel te kijken. Is het 100% nauwkeurig, nee maar het is wel een makkelijke manier om de vergisting op te volgen.

Zelfde gaat trouwens op voor de lagering : de densimeter gaat gewoon in de lagerfles. En aangezien die van glas is, is het opvolgen nog makkelijker. Eigenlijk zou ik voor de hoofdgisting mijn glazen dame jeanne met brede mond moeten gebruiken, dan hoef ik ook daar het deksel niet meer op te heffen. :/

Bij de hoofdgisting doe ik dit ook.

Maar bij het lageren, lukt dit niet bij mij want ik vul de lagerfles(DJ) tot in de hals, met de stop erop heb ik dan een ruimte van een paar centimeters. Daar gaat geen densimeter tussen.

• hydrometer

Wat ik doe is het volgende : als 't stopt met bubbelen is het klaar.

Dan druppeltje op de refracto en vergelijken met de labgisting.

Ik gebruik nog altijd de SG standaard als maatstaf, conservatief zeker ?

Piet, je zal wel je reden hebben maar waarom doe je geen Hydro meting om te vergelijken met de labgisting? Is een druppeltje op refracto dat je moet omrekenen nauwkeurig genoeg?

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

The post was edited 3 times, last by theo ().

• Piet, je zal wel je reden hebben maar waarom doe je geen Hydro meting om te vergelijken met de labgisting? Is een druppeltje op refracto dat je moet omrekenen nauwkeurig genoeg?

In wezen te lui om mijn wijndief te ontsmetten :whistling:

De labgisting meet ik dubbel, hydro + refracto; de batch enkel refracto.

Is genoeg info voor mij. (Concreet, als de refracto v/d batch maximaal

halve plato hoger ligt dan de labgisting is het in de praktijk OK.)

Wheat is for cakes, barley is for beer, and oats are for horses.

Untitled-7.png

• Ik heb er deze week nog eens naar gekeken. Kost alles bij elkaar toch meer als 160 euro geloof ik. En ze zijn bijna nooit beschikbaar.

Volgens de website toch nog in voorraad en "maar" voor $135 met verzendkosten. En 2 stuks voor de prijs van $249.

• Ik gebruik nog altijd de SG standaard als maatstaf, conservatief zeker ?

Neen helemaal niet conservatief, eerder progressief en met je tijd mee!!!!!

Het hangt er een beetje van af van welk standpunt je de berekeningen bekijkt.
    Een simpele brouwer die geen troubleshooting of onderzoek doet rekent nog steeds in Plato.
    Een wetenschapper alle industriële brouwers die troubleshooting of onderzoek doen rekenen steeds in SG, dit is nu eenmaal de universele wetenschappelijke standaard dus ook die van de brouwers

VB in de Kunze (zowat de brouwbijbel van de brouwers ;)) vertrekt men ook van een SG meting en stelt men zelfs dat de extract tabel in Plato volgens de standaard kalibratie commissie onvoldoende nauwkeurig is en enkel nog mag gebruikt worden voor dagelijks gebruik.

En het belangrijkste als hobby brouwer ben je vrij te kiezen waar je mee werkt, belangrijkste is dat je maar weet waar je mee bezig bent!!

• Klopt, maar doordat je het importeert vanuit Noorwegen betaal je nog 21% BTW en een 30-tal euro inklaringskosten. De staat wil ook wat

Juist, inklaringskosten en BTW. Was uit het oog verloren dat Noorwegen geen lid is van Europese Unie.:blush: