gisting en lagering

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• hallo iedereen, mijn naam is Werner en superleek in het bierbrouwen. Ik heb voor mijn vaderdag van mijn kids een brewferm starter kit deluxe gekregen met een tripel brouwkit. (Van brouwland)

Ik heb al veel opgezocht maar heb toch nog een paar vraagje.

Ik heb de gebruiksaanwijzing gevolgd en heb het brouwsel laten gisten. Maar na twee dagen gisten was er geen activiteit meer in het waterslot (gisting wel bij een 24-25graden, wat te hoog is heb ik gelezen).

Hierna heb ik de dichtheid gemeten, start 1075 en na twee dagen 1020..

Vervolgens heb ik overgeheveld naar een nieuw vat voor lagering en deze geplaatst in een temperatuur van 18graden, maar is er na twee dagen nog geen beweging in het waterslot..en wat nu :-)?

Deze nog een weekje laten rusten of bottelen (einddichtheid 1010)..

Alvast bedankt

• Laat het maar nog een weekje staan, nadien nogmaals meten, het kan zijn dat het nog gezakt is.

Dan bottelen met 7g/L suiker die je eerst in een heel kleine hoeveelheid water opkookt om dan de hete siroop in de bottelemmer samen met het jonge bier goed maar zachtjes te mengen.

Na het bottelen de flesjes terug op 20 - 22 °C zetten gedurende 1 à 2 weken. Vervolgens het bier een tijdje laten rijpen in een koele kelder.

Proost !!

• Official Post

Als het de gist is die ik denk dat het is (Brewferm Top) dan gaat de densiteit niet veel meer zakken. Aangezien we spreken van een tripel, zou ik zowiezo nog een weekje wachten of zelfs twee. Als je kan, binnen een week goed koud zetten in de koelkast om het bier helder te krijgen. Hoe helderder het bier bij het bottelen hoe minder sediment je daarna in de flesjes hebt.

• Kan deze gist in de toekomst bij andere blikbieren vervangen worden door iets beter?Of gewoon gebruiken wat erbij zit en hiervan het beste proberen maken..

Volgens mij zit in elk blik van Brewferm de Brewferm Top. Je kan die zeker vervangen door een andere gist. De keuze hangt een beetje van het type bier af.

Voor een tripel bv: Safbrew B-258; Danstar Nottingham.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Official Post

Kan deze gist in de toekomst bij andere blikbieren vervangen worden door iets beter?

Zeker en vast. Zoals Steinie al aangeeft zijn er heel veel goede korrelgisten die zeker een verbetering op de Brewferm Top zullen zijn. Als het volume klein genoeg is (ik dacht dat sommige blikken maar voor 9l bier zijn), dan kan je zelfs eens met een wyeast of white labs vloeibare gist werken.

• De einddensiteit lijkt mij toch vrij hoog voor die Tripel kit.

Mijn allereerste brouwsels waren twee keer de Brewferm Tripels. Ik heb het even nagekeken in mijn aantekeningen en deze twee kits zijn bij mij geëindigd met een dichtheid van enerzijds 1014 en vervolgens 1012 en dit telkens na twee weken vergisten.

Die eerste brouwsels stonden bij mij in een ruimte die ik op 20 graden hield. De temperatuur van het bier zelf heb ik toen niet gemeten. Ik was toen ook maar een beginner en daar dacht ik toen allemaal niet aan. De temperatuur van het bier zelf zal dus ook wel boven de 20 graden zijn uitgestegen.

• Jazeker en het ergste is wanneer je bier gebotteld is.....en maar wachten^^:grumpycat:

Heb net eens gekeken in men archieven, want heb deze tripel ook 2-maal vergist. Eerste keer met de bijgeleverde gist FG 1014. 2de keer met BRY-97: FG 1006

Edited once, last by Steinie ().

• Ja maar ik vergistte toen ook zonder gistkast gewoon in de keuken of gang of........en dan zit je natuurlijk niet met een gecontroleerde gisting. Dus kan je eigenlijk niet vergelijken.

En niet schrikken van de kleur want die gaat merkelijk donkerder zijn dan je gewoon bent van een tripel.

Edited 3 times, last by Steinie ().

• Kleine update, ik heb dus gebotteld en de flesjes staan al een dikke week in de garage in een 24 graden. Het bier in de flesjes is mooi helder en er ligt wel een gistlaagje op de bodem. Nu heb ik een flesje koud gezet om morgen te kraken, om te kijken of er koolzuur is gevormd. Nu is het flesje in de frigo wel ineens terug troebelder, is dit door de overgang van warm naar koud? Ik hou jullie morge op de hoogte en als het lukt nog een foto van het resultaat!

• Volgens mij zijn dat eiwitverbindingen die oplossen bij warmere temperatuur en uit oplossing komen bij lagere temperatuur.

Op 't internet zoeken op 'chill haze' (E) of 'koudewaas' (NL) voor meer en preciezere uitleg.