Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag allemaal,

mijn naam is Thomas (27j) en ik heb sinds kort de trouwmicrobe te pakken.

Ik was altijd al een bierfan en speelde al tijdje met het idee om eens te gaan experimenteren.

Verhuis naar Gent en aanwezigheid van een tuin heeft alles wat in een stroomversnelling gebracht.

Via Brouwland heb ik het nodige startermateriaal gekocht en ondertussen 2x gebrouwen.

Ik brouw all-grain en wil me in eerste instantie gaan focussen op een pils.

Ik heb geregeld volk over de vloer en het zou leuk zijn als ik op termijn de Stella kan gaan vervangen door mijn eigen creatie :)

Ik heb ondertussen wel begrepen dat pils niet het makkelijkste is, maar we raken er wel.

woensdag ga ik daarvoor een extra frigo ophalen zodat ik op de juiste T kan gaan vergisten. Daarna de ambitie om 1-2x te gaan brouwen per maand.

Alvast benieuwd naar de discussies hier op het forum!

Groeten!

• Een gistkast is inderdaad een omgebouwde koelkast. Je kan kiezen om deze enkel gecontroleerd te laten koelen, maar door het inbouwen van een verwarmingselement kan je deze ook gaan verwarmen naar 20 graden en meer om bieren van hoge gisting gecontroleerd te laten vergisten.

Je kan dit doen met een eenvoudige digitale controller of je kan gebruik gaan maken van bijvoorbeeld een Raspberry Pi met de nodige software. Daar heb je dan ook weer verschillende mogelijkheden mee. Zelf maak ik gebruik van de BrewPi software om mijn gistkast te sturen, maar je hebt nog andere programma's die een gelijkaardige werking hebben.

Het voordeel van een gistkast is dat je eender wanneer de temperatuur kan bekomen die je zelf wil en dat je niet afhankelijk bent van de buiten/kamertemperatuur.

• Ja het is zoals gert zegt een omgebouwde koelkast.

Als je niet te veel wilt knutselen of een rpi wilt gebruiken kun je een inkbird kopen en gewoon aansluiten.

Gezien je ondergist op lage temperatuur wilt doen nu moet je met deze buitentemperatuur niet eens een warmtelamp in je koelkast plaatsen en kan je dit later nog doen.

Ik gebruik ook een rpi, maar dan wel craftbeerpi ipv brewpi. En een inkbird in geval van nood.

• Thomas als je zou overwegen om een inkbird aan te schaffen kijk dan ook even naar de ITC110 deze heeft 6 mogelijkheden tot het programmeren van zowel de temperatuur als de tijd

“You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.”

• Aha, nog een nieuwe Gentenaar in de rij! Kom erbij en zet u.

Maak je meteen ook lid van onze Gentse Biervereniging en de facebookgroep Gentse Hobbybrouwers.

Gistkastje knutselen is tof en met een STC-1000 en een ouwe frigo maak je dat in no time en no money. PM me maar als ge es wilt komen kijken hoe dat marcheert. Kan me meteen es m'n lager!lager! proeven, pintje dat ik al paar keer brouwde, in de winter weliswaar.