Refractometer correctie

There is 1 reply in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zoals ik al zei in dit onderwerp, vertrouw ik de formule die op BrewersFriend wordt gebruikt niet helemaal. De voornaamste reden hiervoor is dat ze elders in hun programma Brix en Plato door elkaar slaan. Brix is niet hetzelfde als Plato en wijken naarmate de densiteit stijgt steeds verder van elkaar af. De uiteindelijke correctiefactor wordt berekend door een gemiddelde te nemen van een aantal metingen. Wat er gebeurt in de spreadsheet van BrewersFriend is dat beide metingen (refracto en hydro) worden gelijkgesteld aan plato en dan door elkaar worden gedeeld.

Ik heb de zelfde logica aangenomen alleen zet ik beide meetwaarden correct over naar Plato. Hoe meer metingen je verricht, hoe nauwkeuriger het resultaat zal zijn.

Nog een kleine voetnoot : de manier waarop je SG moet invoeren is met 3 cijfers na de komma. Dus niet 1040 maar 1,040.

Veel plezier ermee.

Refracto Correctie.zip

• Ik ben het ook nog even in "De Praktijkbrouwer" van G. Baetslé gaan opzoeken en daar vond ik het volgende :

Brix = g/100ml

Plato = g/100g

Voor een sucrose oplossing in water betekent dit dat bij een SG van 1,01496 de waarde in Brix gelijk is aan die van Plato, namelijk 3,814. Naarmate het SG stijgt gaat er echter een verschil optreden tussen beide. Maar vaak wordt de conclusie getrokken dat beide gelijk aan elkaar zijn terwijl het dus niet het geval is.