Water "analyse"

There are 10 replies in this Thread. The last Post () by maphilib.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Sedert bijna 9 maanden ben ik verhuisd naar de stadsrand van Gent.

Alles gelijkvloers, dus aangepast aan het ouder worden.

In het tuinhuis van de woning kwam een stevige dikke socarex slang van 11/4" binnen.

Dit bleek van een hydrofoorgroep te zijn. Volgens vorige eigenaar van een boorput diepte 7,5m.

Pomp gekocht en aangesloten, ben nu 12 cm dik PU-schuim isolatie bak errond an het bown om te beschermen tegen vorst. Ook TC1000 met PTC verwarmingskabel wordt voorzien.

Heb de pomp efkes enkele uren laten draaien (leek wel nodig).

De omgeving is half stedelijk half parkjes, geen landbouw buiten enkele uitstervende serrebedrijven van bloemisten.

Heb een ex collega die een summiere analyse gedaan heeft (pottekes met titratie..) want een professionele wateranalyse is echt niet goedkoop.

Hierbij de resultaten:

Nitraat NO3: 25 a 50 mg/l Max toegestaan : 50

Nitiet NO2: << 0,1 mg/l Moeilijk nauwkeuriger te meten: je ziet dat er iets is in vergelijking

met leidingwater dat +/- 0,002 is. Max. 0,1 toegestaan.

Hardheid GH: 7 a 8 D° (13 Franse°)

Hardheid KH (CarbonaatHardheid) 12D° (ongev 20 Franse°)

pH 8

Chloor (vrije) quasi nul (niet gemeten als chloride).

Ijzer (Fe) 0,15 à 0,25 mg/l dat is net op het randje! leidingwaternorm: max. 0,20 mg/l

in Gent is het gemiddeld 16µg, dus 0,016 mg.

andere analyses kon ik niet laten doen

Graag commentaar, a.u.b

Wat denken julle ervan?

Bruikbaar om te brouwen ?? het water is wel een pak zachter dan dat van Gent.

Het ijzer: kan weinig aan gedaan worden volgens een kenner. Maar ik proef en ruik het eigenlijk niet.

Heb ooit iets geleerd bij bierproeven: op de vreef van je hand het water uitwrijven en onmiddelijk ruiken.

Ik ruik geen roeste buis.

• De ijzer (Fe) meting is volgens hem net de nauwkeurigste. Het ligt dus zeker tussen die 0,15 en 0,25

als ik het mocht beoordelen na wat ik gezien heb, zou ik zeggen tussen 0,2 en 0,25.

• Te veel ijzer in bier geeft een bloedsmaakje/ijzersmaak. Maar wat is nu teveel ijzer in bier?

Iedereen heeft natuurlijk een bepaalde smaakdrempel. Maar weet er iemand waar de drempel ligt zodat "niemand" het proeft?

• Ik heb ook een tijdje geleden een huis gekocht met geboorde put en oude pompinstallatie.

Ik heb er een nieuwe pomp op gezet, alle leidingen in huis vervangen en ook leidingwater laten binnenkomen.

Het putwater hier is zeer proper, na 6 maand zijn mijn filters nog zo helder als iets, enkel hier en daar eens een klein 'brokje' vuil.

Toch heb ik ervoor gekozen niet te brouwen met dit water want er zijn hier in de buurt redelijk wat boeren en ik zit hier zelf ook met een moestuin.

Reinigen na het brouwen en koelen enzo doe ik natuurlijk wel met putwater.

Alles in huis draait voor de rest ook op putwater, ook de douche en wasbakken, enkel de keuken is voorzien van leidingwater met doorstroomboiler (en de jacuzzi ook).

• Toch heb ik ervoor gekozen niet te brouwen met dit water want er zijn hier in de buurt redelijk wat boeren en ik zit hier zelf ook met een moestuin.

Geen moestuin meer hier en in de omtrek ook niet. Alleen gazon en wat struiken en hazelaars.

Ben ook bezig toilet aan te sluiten en mogelijks ga ik sanitair warmwater er ook op aansluiten.