De installatie van w@lter

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Naar aanleiding van de plaatsing van een nieuw tuinhuis ben ik aan het nadenken over wat aanpassingen aan mijn brouwerij.

In het nieuwe tuinhuis komt er een plek om mijn brouwerij permanent op te stellen. Ik zou willen opteren voor een mobiel systeem op een rek dat ik het na gebruik op een makkelijke plek kan opbergen en eventueel zelfs 's zomers buiten kan gaan brouwen.
    Ik wil eigenlijk werken met wat ik nu al heb en geen dure investeringen gaan doen. Na ruim 10 jaar brouwen heb ik wel het een en ander bij elkaar gesprokkeld :))

Als maischton wil ik mijn cooler blijven gebruiken maar ik denk eraan om er een pomp op aan te sluiten zodat ik er een HERMS van kan maken. Ik heb nog een elektrische weckketel die ik als heetwatertank kan laten fungeren en waar de warmtewisselaar voor de HERMS in kan. Het hete water kan dan na het maischen als spoelwater worden gebruikt. Koken doe ik in mijn rvs kookketel maar dan op een gasvuur (dat ik hier ook nog heb liggen). Ik heb zelfs nog een MD-06 magneetpompje dat kan dienen voor de HERMS.

Eerste vraag : is een MD-06 pompje krachtig genoeg om wort door een 5m lange koperen spiraal te pompen?

• Wat zijn de plannen voor het tuinhuis Walter, zelfbouw of laten plaatsen? Ik ga er dit binnenkort eentje proberen te zetten bij mijn zoon vandaar. Wat je brouwerij betreft, ik ben voorstander van alles te zetten op euh..van die ronde dingen, euh...ah ja, 'wielen' en je weet, een tuinhuis is altijd te klein ;)

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Citeer

is een MD-06 pompje krachtig genoeg om wort door een 5m lange koperen spiraal te pompen?

'k heb dat nog niet geprobeerd. Wat is de inwendige diameter van die spiraal (weerstand!)?
    Misschien kan Gerry je een antwoord geven, misschien PM sturen.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Ik heb dit ooit geprobeerd met een spiraal van +-8m en had nog +-2l/min. Ik schat je debiet op max5l/min vraag is of je hiermee voldoende vermogen kan opwekken om je maish op te warmen.

Verstuurd vanaf mijn RAINBOW 4G met Tapatalk

• Citeer

zelfbouw of laten plaatsen?

Pakket kopen en zelf plaatsen. Het formaat dat ik uiteindelijk voor ogen heb is +/- 20m2 groot en ik zal er zonder problemen een installatie van +/- 150*60cm in kunnen plaatsen.

De diameter van de spiraal kan ik nog altijd bepalen. De vraag is wat het beste debiet geeft, een grote of kleine diameter? Online kan ik koper vinden tot een diameter van 8mm dus dat is geen probleem. Een debiet van 5l/min zou meer als genoeg moeten zijn aangezien ik maar 15l bier per keer brouw.

Ik zoek iets te maken in deze stijl maar waar bij mij bovenaan de heetwatertank komt, in het midden de maischton en onderaan de kookketel. De heetwatertank zal bij mij dus een weckketel worden (heb ik nog staan), in het midden komt mijn Igloo cooler als maischton en onderaan mijn 25l kookketel. Als ik het goed voorheb zal zo'n setup me nauwelijks een vierkante meter kosten, is het makkelijk verrijdbaar en dus op te bergen en moet ik eigenlijk, buiten wat leidingen, bijna geen investering doen want ik heb alles al.

• Citeer

Ik heb dit ooit geprobeerd met een spiraal van +-8m en had nog +-2l/min. Ik schat je debiet op max5l/min vraag is of je hiermee voldoende vermogen kan opwekken om je maish op te warmen.

Ha! Voila sie, klaar en duidelijk van degene die het kon weten! bedankt Gerry! , kan voor velen van pas komen, ook voor mezelf :thumbup:

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,

• Citeer

De diameter van de spiraal kan ik nog altijd bepalen. De vraag is wat het beste debiet geeft, een grote of kleine diameter? Online kan ik koper vinden tot een diameter van 8mm dus dat is geen probleem. Een debiet van 5l/min zou meer als genoeg moeten zijn aangezien ik maar 15l bier per keer brouw.

Een grote diameter geeft een hoog debiet, maar lage druk. Een kleine diameter geeft een laag debiet, maar hogere druk. In hydraulica wordt een lage druk circuit gebruikt voor het leveren van kracht, het hoge druk circuit wordt gebruikt om het lage druk circuit te controleren: kleppen open en dicht doen, enz. In dit geval, het rondpompen van de wort, is dus een grotere diameter aangewezen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Citeer

In dit geval, het rondpompen van de wort, is dus een grotere diameter aangewezen.

En het interessant is dan: veel, veel groter contaktoppervlak per lopende meter, je mag dus inkorten dan, om hetzelfde aantal cm2 contactoppervlak te halen.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,

• Relatief gezien komt er bij een kleine diameter meer wort in contact met de wand dan bij een grotere diameter. Maar daar is het me in de eerste plaats niet om te doen, een 5m spiraal zal zeker en vast genoeg contactoppervlak hebben (eender welke diameter) om het wort op te warmen.

De tip van Chton neem ik zeker mee, ik zit te denken aan een diameter van 15mm, dat werkt ook nog gemakkelijk met gangbare formaten van slangen.

• Md 6 zal t moeilijk krijgen met 15 mm en 5 mtr. Hij is krachtig genoeg maar de hoogte heeft ie moeite mee
    Ik rims met een md 6 naar volle tevredenheid maar in mn herms was ie te zwak. Dubbele bierspriraal kom ie niet aan.

• De klarstein lijkt me anders ook wel een mooi handig ding.
    Ik ben geheel ingericht op batches van 15 liter en wil dat ook zo houden. Ik rims naar volle tevredenheid 1 pans

• Op het Nl forum zijn er daar sommige kritisch over.
    - Het gevaarlijke handvat van de filterkorf
    - Voeding pomp is bij versie 1 ontoereikend en dient vervangen te worden, de pomp loopt frequent vast bij versie 1, Bij aankoop kan je niet zien welke versie je hebt (vervanging is niet inbegrepen tot nu toe) en er is blijkbaar al een versie 3 uit.
    - Ketel kan je best aan de buitenkant isoleren.
    En er zijn nog wel wat dingen in de rand maar minder belangrijk (even zelf lezen zou ik zeggen).
    Dus het apparaat (heeft)had wel wat kinderziekten, maar er wordt aan gewerkt door de fabrikant.
    Dus als je overweegt om die te kopen zeker zien dat je de laatste versie in huis haalt!!

• Je hebt daar gelijk in. Ik neem wel aan dat Niels de laatste versie voorradig heeft. Er is ook nog een andere concurrent : de Brewcrafter, voor een 550 euro is hij de jouwe. Belangrijk voordeel op de Bulldog Brewer : de moutpijp kan je traploos verwijderen en hoef je niet ineens er uit te tillen. Pompje lijkt mij hetzelfde maar dat is op zich geen punt aangezien ik nog een MD06 in reserve heb.

• Walter, ik durf te wedden dat jij je ooit nog een grainfather aanschaft, als jij denkt aan 550 euro voor een brewcrafter zit je er qua prijs niet zover meer vanaf...nietwaar? ;) komaan, de korte pijn ;)

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Ik heb ondertussen nog wat lopen rondkijken. Ik vind de grainfather ondertussen wel wat duur geworden sinds de laatste upgrade. Ok, hij is nu te besturen via je smartphone/tablet maar als ik brouw sta ik naast mijn installatie dus ik zie daar de toegevoegde waarde niet meteen van. :denk
    Jammer dat de "originele" niet langer gaat worden verkocht, die zou me wel nog interesseren maar de aanschaf zal moeten wachten, eerst mijn brouwerijtje zelf in orde zetten en dan misschien...

• Op 10/06 zou het zo ver moeten zijn : dan krijg ik een Bulldog Brewer voor mijn vaderkesdag :party: Rara wat ik die dag ga doen :D

Na veel wikken & wegen heb ik voor deze all-in-one setup gekozen omdat deze prijs/kwaliteit de beste keuze lijkt. De Braumeister vind ik wel heel blingbling, ongetwijfeld van uitmuntende kwaliteit maar veel te duur. De nieuwe Grainfather is zonder meer een mooi stuk gereedschap maar de toegevoegde waarde tegenover de Bulldog vind ik nogal beperkt. Voor 475 euro bekom ik een volledig systeem inclusief een rvs dompelkoeler waar ik tot 25l bier per keer kan maken. Ik hoop dat ik met een all-in-one setup consistenter bier kan brouwen en meer controle kan krijgen over het hele proces. De tijd die ik uitspaar bij het brouwen wil ik gaan gebruiken om vb. de pH beter te controleren.

Ik hou jullie alleszins op de hoogte :)

• Ben ook van plan om in de toekomst iets compacters aan te kopen i.v.m. beperkte opslagplaats.

Dit ga ik dus zeker volgen.....:/

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Is al veel over geschreven op het NL forum, ook over gelijkaardige Klarstein modellen waar het pompje geïntegreerd in de behuizing zit. Interessant ook om de prijsknallers van de dag bij Brouwmarkt te volgen, vorige maand kon je die Bulldog aan 300 € krijgen.

Voor veel beginners is zo'n systeem een goeie oplossing. Een degelijke isolatie van die ketel zou een mooie aanvulling zijn.

<p>Napalm is er nog Palm.</p>

• Een degelijke isolatie van die ketel zou een mooie aanvulling zijn.

Die ga ik gewoon zelf maken. Ik dacht radiatorfolie te kopen in de Brico en daar een mooi passende mantel van te maken met velcro sluitingen.

Over die klarstein heb ik al veel slechts gelezen. En aangezien die al een paar maanden niet meer wordt geleverd door Klarstein vermoed ik dat er wat problemen mee zijn. De Bulldog Brewer is een apparaat dat een evolutie heeft ondergaan in de laatste 6 maanden. Ik lees er vrij veel goede commentaren over. Op het internet vind je inderdaad veel feedback erover.

• Gisteren heb ik mijn "Bulldog Brewer" besteld bij Brouwmarkt. Stond in de aanbieding en was 75 euro goedkoper dus de beslissing was snel gemaakt. Het brouwen ermee zal wel moeten wachten tot vaderkesdag want het is een geschenk van de vrouw en kinderen.

Voor wie de "Bulldog Brewer" niet kent, dit is hem.

In alle geval, in dit onderwerp wil ik mijn ervaringen met de installatie delen. Foto's en dergelijke volgen nog...

• Een paar eerste indrukken :

Het apparaat is zeer degelijk gebouwd en is ook mooi afgewerkt. Geen typische "Chinese" slechte lasnaden of scherpe randen, alles zit waar het moet zitten en nergens scheef of krom. Is het dezelfde kwaliteit RVS als een braumeister? Nee dat denk ik niet, het is wat dunner maar zeker stevig genoeg. Ik denk dat het meer vergelijkbaar is met een Grainfather. Zou wel eens leuk zijn om beide naast elkaar te kunnen testen.

Het model dat ik heb is de zogenaamde V3 oftewel de derde versie. Wat zijn de voornaamste aanpassingen op V1 en V2? De sterkte van de warmte-elementen kan je per 100W instellen, de timer gaat verder als 60 minuten, het handvat van de moutkorf is veel steviger nu en er zit een instelbare sparge-plate bij die je bovenop het graanbed legt, zowel bij maischen als bij spoelen.

Het is ook een vrij volledig pakket. Er zit een dompelkoeler uit RVS bij en hoewel het RVS daarvan aan de dunne kant is, is hij wel degelijk gebouwd en kan je hem met wat goede zorgen jarenlang gebruiken. Er zitten ook twee slangen bij voor de aansluiting naar een kraan maar daar moet ik nog eens goed naar kijken hoe ik dat ga doen. Voor de rest zijn alle nodige klemmen, slangetjes en spulletjes aanwezig.

Ik heb het apparaat meteen eens uitgetest met water + een vaatwastablet om eventuele achtergebleven producten van bij de constructie te verwijderen. Wat me meteen opviel : het toestel heeft zeker en vast genoeg capaciteit om op te warmen. Die 2500W doen de temperatuur met meer als 1°C per minuut stijgen, dus dat zit goed. Wel oppassen want met 2500W riskeer je volgens mij nogal snel een overshoot. Maar je kan het traploos (per 100W interval) instellen tussen 100W en 2500W dus het is wat zoeken naar een goede instelling.

Het pompje werkt goed en er zit een handige schakelaar aan. De nodige aansluitingen zijn er ook bij én, en dat vind ik een enorm pluspunt, de aansluiting tussen de pomp en de Bulldog Brewer is door middel van een RVS snelkoppeling. Dit maakt dat je de pomp héél makkelijk kan aansluiten en weer loskoppelen.

In mijn test heb ik de temperatuur laten oplopen tot 45°C en dit met 15l water. Zoals gezegd was het water snel warm en liep de pomp zoals het hoort. In de brouwketel zit er trouwens aan de kraan nog een extra bazookafilter, bedoeld om bij het koken de hopbellen/gruis en eiwitprut tegen te houden. Ik ga mijn eerste sessie met de brewer gebruik maken van hoppellets dus ik ben eens benieuwd. Ik heb wel nog plastic hopspider liggen die ik misschien ga gebruiken. (en eventueel spaar ik eens voor een RVS model)

De test wees trouwens ook uit dat er een liter wort zal achterblijven als je de ketel gewoon laat leeglopen, geen probleem want dat kunnen we in de brouwsoftware ingeven, maar je moet het wel effe op voorhand weten. Maar als je de ketel schuin zet krijg je die laatste liter er ook uit denk ik. To be tested ;)

Dus voorlopig ben ik zeker en vast positief. Volgende week maandag ga ik ermee brouwen. En dan zal ik zeker en vast een volledig verslag met tekst en uitleg plaatsen.

Wel nog 1 belangrijk minpunt (vind ik) : de handleiding is héél summier en eigenlijk heb je er niks aan. Voor een geoefend brouwer wijst het systeem zichzelf wel uit maar voor een absolute beginner kan er wel de nodige verwarring zijn. Ik voel een projectje aankomen om een handleiding te schrijven en hier op de website te plaatsen. :)

Kortom : leuk apparaat, zit goed in elkaar maar de handleiding daar moeten ze echt nog iets aan doen :exclamation:

• Veel plezier ermee Walter. En die laatste liter die achter blijft, dat is in mijn ketel ook zo maar het is toch grotendeels trub. Lekker in de ketel laten en in je brouw software aangeven, dan heb je mooi helder bier met zo'n systeem in je gistvat.

• En die laatste liter die achter blijft, dat is in mijn ketel ook zo maar het is toch grotendeels trub

Klopt. Ik denk er wel aan om dat litertje in een maatbeker apart te zetten, laten bezinken en het heldere wort dan voorzichtig in een bokaal te gieten. Daarna terug opwarmen en deksel erop. Dat kan ik dan gebruiken voor giststarters mee te maken.

• Kleine tekortkoming in het pakket : spanringetjes.

Bij het pakket worden standaard twee spanringetjes geleverd die dienen voor het aansluiten van de pomp. Het betreft een klein ringetje voor de aansluiting pomp - retour naar ketel; en een iets groter voor de aansluiting brouwketel - ingang pomp.

Het kleine is perfect en past goed. Het iets grotere daarentegen is naar mijn mening te klein. Je moet nogal prutsen om het er deftig op te krijgen en dit lukt alleen als je het echt hélemaal hebt opengeschroefd. Voor de aansluitingen van de silicone slangen op de dompelkoeler zijn er geen klemmetjes voorzien.

De oplossing is gelukkig simpel en goedkoop : gewoon een paar klemmetjes kopen in de brico of gamma. Niet echt een breekpunt dus, maar 't is maar dat je het weet.

Dit bedoel ik trouwens met die spanringetjes/klemmetjes :