Douane en accijnzen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Official Post

Als hobbybrouwer in België dien je geen accijnzen te betalen. Je wordt wel geacht om je installatie te melden bij accijnzen. De enige echte juiste informatie staat op de website Federale Overheidsdienst FINANCIEN . (vanaf pagina 6 voor hobbybrouwers)

In het document staat duidelijk uitgelegd waar je het juiste document kan downloaden en waar je het naartoe dient te sturen. Letterlijk citaat :

Citeer

Deze bezitsaangifte kan digitaal opgezocht worden via de website van de Federale
    Overheidsdienst Financiën : http://www.myminfin.be.
    Klik vervolgens op “aanmelden zonder authenticatie – formulieren – thema : accijnzen –
    Nederlands – zoeken, en vervolgens klikken op “108 bezitsaangifte”.

De beslissing om je installatie al dan niet te melden is een keuze die je zelf moet maken. Vanuit het forum willen we je gewoon even duiden op de wettelijke verplichting die je als hobbybrouwer hebt.

• Vandaag mijn goedkeuring van prive-bezitsaangifte in de bus gekregen.

Blijkbaar was dat op bureau terechtgekomen van een kennis die bij de Gentse douane werkt.

Goedkeuring heeft even geduurd omdat het systeem blijkbaar ter discussie zou staan.

Ik vermoed dat ze nogal wat aanvragen binnenkrijgen en er wat teveel administratie bij komt kijken :)

Duimen dus dat registratie-plicht in toekomst mogelijks wegvalt

• Official Post

Ik heb vorig jaar mooi de aanvraag ingediend en een document teruggekregen (ik zou eens moeten zoeken waar dat ligt). Ergens heb je wat gemoedsrust omdat je in orde bent. Maar in al die jaren dat ik al brouw heb ik nog maar 1 brouwer gehad die echt een controle kreeg en eentje die een boete heeft moeten betalen van 50 euro. Dus echt veel wordt er geen controle naar gedaan.

• Official Post

De eerste was het gevolg van zijn aanvraag. De mannen kwamen gewoon eens langs om naar zijn installatie te kijken. Verder niks gebeurd, ik denk dat ze gewoon eens nieuwsgierig waren.

Het tweede geval? Daar denk ik hetzelfde als u : een klet van een buurman/vrouw

• Het tweede geval? Daar denk ik hetzelfde als u : een klet van een buurman/vrouw

En dat is echt irritant zo een buur hebben... Mijn buur doet niet anders dan klagen en voor alles de politie bellen (niet voor mij), ze heeft al een volle map bij de lokale politie met klachten voor de grootste onnozelheid van haar bovenbuur.

Ik ben onlangs begonnen met een garage/bandencentrale in bijberoep, de dag dat ik een reclamebord omhoog hing ging ze de dag erna meteen naar het gemeentehuis om te zeggen dat ik geen garage mag houden want ze gaat er ''hinder'' van hebben. Antwoord van gemeente: 'Sorry meneer heeft al 3 maand een vergunning dus zo veel hinder heb je er niet van blijkbaar...' :D Madam in haar gat gebeten...

• Voor zover ik weet, mag je thuis vrienden ontvangen en deze een zelf gebrouwen biertje aanbieden, maar het mag geen georganiseerde degustatie zijn. In huiselijke kring natuurlijk moeilijk te controleren. Je mag er al zeker geen geld voor vragen, want dan wil vadertje Staat zijn deel van de accijnzen natuurlijk. Je bier mag volgens de wetgeving ook je huis niet verlaten, dus in principe mag je bijvoorbeeld geen mand samenstellen van je zelf gebrouwen bier om aan iemand cadeau te doen. Allemaal moeilijk te controleren natuurlijk, maar zo zit het een beetje in elkaar. Het feit dat je eventueel lid bent van een vereniging geeft je nog geen toestemming om thuis een degustatie te organiseren. Dacht dat dit enkel mogelijk was indien het georganiseerd wordt door een vereniging.

• https://vlaamshobbybrouwforum.…se/index.php?download/97/

ik vond dit... Moet het nog eens goed lezen. Ter goeder orde, mag een sporadische degustatie en mag daar geld voor worden gevraagd? Ik zie dat dit mag van zodra men lid is van een vereniging, maar het lijkt alsof dit niet van toepassing is wanneer men alleen handelt.

In principe mag je ook als lid van de organisatie geen geld vragen, de organisatie mag je bier ook niet verkopen, ze mogen wel het bier laten proeven. Eventueel kunnen ze jou wel vergoeden als spreker op een degustatie.

• Official Post

Ter goeder orde, mag een sporadische degustatie en mag daar geld voor worden gevraagd?

Neen, dat mag niet. Je mag wel een degustatie onder vrienden (huishoudelijke kring) ofwel via een vereniging doen. Maar geld kan je er niet voor vragen, dan ben je accijnsplichtig. Bovendien komen er dan nog een aantal andere wetgevingen en diensten bij kijken, te denken aan FAVV en SABAM.

Maar thuis, onder vrienden? Dat kan en mag. En in je lokale gilde mag het ook. Wel natuurlijk momenteel volgens de geldende corona maatregelen ;)

• Het lijkt net dat het wel kan, of lees ik het niet correct... Hieronder hoe ik de 3 gunstmaatregelen lees :(of moet ik om ne leesbril :p)
    De vereniging waar ik lid van ben organiseert een vergadering, enkel voor leden en ik verkoop er wat biertjes
    De vereniging waar ik ik lid van ben organiseert een evenement waarop ik wat biertjes gratis laat proeven
    De vereniging waar ik lid van ben organiseert enkele keren per jaar (sporadisch dus) een eetfestijn en stelt er mijn bieren ook te koop.

• Bovendien komen er dan nog een aantal andere wetgevingen en diensten bij kijken, te denken aan FAVV

Los van het brouwersgebeuren, maar aansluitend op het FAVV. Ik meen dat eetfestijnen, georganiseerd door een VZW ook een gunstmaatregel genieten tov het FAVV. Er staat wel een maximaal aantal op dat je een eetfestijn mag organiseren zonder dat je over registratie, toelating of erkenning dient te beschikken.

Maar dat de Belgische wetgeving soms een kluwen is, daar ben ik het sowieso mee eens :)

• Om eerlijk te zijn had ik hierbij zelf nog niet bij stilgestaan.

Doordat Andy_85 dit echter nu aanhaalde stel ik mij idd ook volgende vraag: moet er heden nog dergelijke aangifte van uw brouwinstallatie gebeuren ?

Misschien is het een goed idee om dit in te vullen document ergens te plaatsen zodat de hobbybrouwsers die het willen invullen ,indien dit nog nodig is, dit makkelijk kunnen terugvinden.

• ik dacht dat er inderdaad een omzendbrief was die stelde dat deze bezitsaangifte niet meer hoeft

En heb je daar ergens een voorbeeld/bewijs van? Op de site word ik nog steeds naar zo'n bezitsaangifte omgeleid...

Om eerlijk te zijn had ik hierbij zelf nog niet bij stilgestaan.

Doordat Andy_85 dit echter nu aanhaalde stel ik mij idd ook volgende vraag: moet er heden nog dergelijke aangifte van uw brouwinstallatie gebeuren ? zoja, welk document moet er hiervoor ingevuld worden.

Misschien is het een goed idee om dit in te vullen document bij de FAQ te plaatsen onder "Registratie" of iets dergelijks.

Oude info blijft lag op het net staan!!

Ondertussen is "De wet betreffende de structuur en de accijnstarieven op alcohol en alcoholhoudende dranken." aangepast op 28-04-2019 GEPUBL. OP 06-05-2019 in het staatsblad."
    Wijzigingen betreffende de vrijstelling van de bezitsaangifte voor hobby brouwers zijn aangebracht in ART .24 (en ART.27)
    Zie mijn post in deze draad (van Wed 23 Oct 2019)
    De bezitsaangifte is dus niet meer van toepassing voor hobby brouwers en dit staat dus ook zo in de wet ingeschreven!!

Het lijkt net dat het wel kan, of lees ik het niet correct... Hieronder hoe ik de 3 gunstmaatregelen lees :(of moet ik om ne leesbril :p)
    De vereniging waar ik lid van ben organiseert een vergadering, enkel voor leden en ik verkoop er wat biertjes
    De vereniging waar ik ik lid van ben organiseert een evenement waarop ik wat biertjes gratis laat proeven
    De vereniging waar ik lid van ben organiseert enkele keren per jaar (sporadisch dus) een eetfestijn en stelt er mijn bieren ook te koop.

Je slaat de bal een beetje fout.
    (Een vergadering is sowieso geen evenement !)

Als je vereniging een vb een BBQ of een proef avond exclusief voor leden, en je vereniging heeft toelating gevraagd bij de FOD douane en accijnzen om biertjes van de leden te verkopen, dan mag de vereniging deze biertjes verkopen. (meestal mits betaling van de verschuldigde accijnzen)

Als je vereniging een vb een opendeurdag organiseert , en je vereniging heeft toelating gevraagd bij de FOD douane en accijnzen om biertjes van de leden te laten degusteren, dan mag de vereniging deze biertjes gratis schenken aan bezoekend publiek

Als je vereniging een vb een opendeurdag organiseert waar ook niet leden aanwezig zijn , en je vereniging heeft toelating gevraagd bij de FOD douane en accijnzen om biertjes door de leden gebrouwen te verkopen op dit evenement, dan mag de vereniging deze biertjes verkopen.

Bovenstaande 3 toegestane uitzonderingen kunnen enkel toegelaten worden indien de vereniging voor deze evenementen ook nog eens aan volgende vereisten voldoet:

- Een vergunning van tijdelijk entrepot houder heeft aangevraagd
    - De vereniging een BTW nummer moet hebben
    - De accijnzen betalen op het bier
    - .... het staat er allemaal netjes in op gelijst de voorwaarden

Je moet dus steeds eerst langs de FOD om te melden dat je van deze gunst maatregel wil gebruik nemen daar ze steeds bijkomende maatregelen kinnen opleggen

Veel kan maar makkelijk is het niet om alles in orde te krijgen.
    En de rode draad is dat het steeds de vereniging is die het bier gebrouwen door leden wegschenkt of verkoopt
    Het is dus niet het lid die het bier gebrouwen heeft die het bier verkoopt.
    Deze versoepeling is er gekomen om de verenigingen de middelen aan te bieden om hun club kast te spijzen.

En het moeten dus sowieso feitelijke verenigingen zijn met statuten (vb een VZW) en ze moet een ook nog eens ondernemingsnummer hebben.

• Ik ben al sedert jaar en dag lid bij de Reynaert Wijn- & Biergilde in Lokeren.

We hebben een lid die het kan weten, hij werkt bij de dienst Accijnzen en doet controle op o.a. de professionele (beroeps)brouwerijen. Kan zijn dat ie nu al geruime tijd in pensioen is.

En thuis doet ie vanalles, zelfs "vuurke" stoken als je begrijpt wat ik bedoel!

Hij zegt: "Nie wakker van liggen!" Simpel toch?

• Ja, inderdaad, lang geleden, ik brouw al meer dan een jaar niet meer, drink nog heel weinig bier hé...

Regelmatig 's avonds een Vedett IPA van 2,7 Vol% Alc.

Ben begin volgend jaar 77, laatste jaar dat ik Kuifje mag lezen...

'k kom hier wel af en toe hier nog es piepen en ben nog steeds gildelid.

M'n brouwinstallatie (een RIMS) is nog steeds goed intact en gaat komende winter naar m'n jongste zoon.

• Ik ben al sedert jaar en dag lid bij de Reynaert Wijn- & Biergilde in Lokeren.

We hebben een lid die het kan weten, hij werkt bij de dienst Accijnzen en doet controle op o.a. de professionele (beroeps)brouwerijen. Kan zijn dat ie nu al geruime tijd in pensioen is.

En thuis doet ie vanalles, zelfs "vuurke" stoken als je begrijpt wat ik bedoel!

Hij zegt: "Nie wakker van liggen!" Simpel toch?

Leuk om nog eens van je te horen, Alles OK ?

En boetes voor de kleine man, ?( :)) Het zijn vooral de grote waar men naar zoekt!!

De cijfers van 2018:
    Voor bier: 16 inbreuken goed voor 14.232.504,- € aan retributies (gemiddeld een kleien slordige 900.000€ per vaststelling)
    Voor alcohol: 22 inbreuken goed voor 2.872.491,- € aan retributies (gemiddeld een kleien slordige 130.000€ per vaststelling)
    Dat zijn geen kleine garnalen die op de bon worden geslingerd!!

• Leuk weer eens wat te horen. En kuifjes mag je gerust blijven lezen.