Douane en accijnzen

There are 12 replies in this Thread. The last Post () by 7Berger.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Als hobbybrouwer in België dien je geen accijnzen te betalen. Je wordt wel geacht om je installatie te melden bij accijnzen. De enige echte juiste informatie staat op de website Federale Overheidsdienst FINANCIEN . (vanaf pagina 6 voor hobbybrouwers)

In het document staat duidelijk uitgelegd waar je het juiste document kan downloaden en waar je het naartoe dient te sturen. Letterlijk citaat :

Deze bezitsaangifte kan digitaal opgezocht worden via de website van de Federale
    Overheidsdienst Financiën : http://www.myminfin.be.
    Klik vervolgens op “aanmelden zonder authenticatie – formulieren – thema : accijnzen –
    Nederlands – zoeken, en vervolgens klikken op “108 bezitsaangifte”.

De beslissing om je installatie al dan niet te melden is een keuze die je zelf moet maken. Vanuit het forum willen we je gewoon even duiden op de wettelijke verplichting die je als hobbybrouwer hebt.

• Vandaag mijn goedkeuring van prive-bezitsaangifte in de bus gekregen.

Blijkbaar was dat op bureau terechtgekomen van een kennis die bij de Gentse douane werkt.

Goedkeuring heeft even geduurd omdat het systeem blijkbaar ter discussie zou staan.

Ik vermoed dat ze nogal wat aanvragen binnenkrijgen en er wat teveel administratie bij komt kijken :)

Duimen dus dat registratie-plicht in toekomst mogelijks wegvalt

• Ik heb vorig jaar mooi de aanvraag ingediend en een document teruggekregen (ik zou eens moeten zoeken waar dat ligt). Ergens heb je wat gemoedsrust omdat je in orde bent. Maar in al die jaren dat ik al brouw heb ik nog maar 1 brouwer gehad die echt een controle kreeg en eentje die een boete heeft moeten betalen van 50 euro. Dus echt veel wordt er geen controle naar gedaan.

• Het tweede geval? Daar denk ik hetzelfde als u : een klet van een buurman/vrouw

En dat is echt irritant zo een buur hebben... Mijn buur doet niet anders dan klagen en voor alles de politie bellen (niet voor mij), ze heeft al een volle map bij de lokale politie met klachten voor de grootste onnozelheid van haar bovenbuur.

Ik ben onlangs begonnen met een garage/bandencentrale in bijberoep, de dag dat ik een reclamebord omhoog hing ging ze de dag erna meteen naar het gemeentehuis om te zeggen dat ik geen garage mag houden want ze gaat er ''hinder'' van hebben. Antwoord van gemeente: 'Sorry meneer heeft al 3 maand een vergunning dus zo veel hinder heb je er niet van blijkbaar...' :D Madam in haar gat gebeten...

• In kantoor Gent dacht ik dat ze me vergeten waren (na 6 weken) maar dan kwam er toch een afgestempeld exemplaar in de bus. Sommige bureau's hebben nu eenmaal meer werk, en dan beschouwen ze hobbybrouwdingen als minder dringend, is nogal wiedes.

• Twee dagen na het versturen (Mechelen) telefoontje gekregen voor een verduidelijking. Ik moest blijkbaar als activiteit toch hobbybrouwer vermelden. Twee dagen later afgestempeld exemplaar in de bus.

Ik vind het wel jammer dat je als hobbybrouwer officieel niet mag deelnemen aan wedstrijden.