Over het forum

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mededelingen

Mededelingen door de forumbeheerders. Je kan geen topics starten maar wel lezen en antwoorden.

Onderwerpen
    68
    743
  • Suggesties

Jouw mening telt ook! Heb je suggesties ter verbetering van het forum, plaats ze dan hier.

Onderwerpen
    29
    302

News

• Een beetje een longshot misschien om dit hier te vragen maar ik zoek een manier om mijn toekomstige plannen te financieren :D.

Stel ik blijf hobbybrouwer maar laat mijn recept brouwen/of brouw zelf bij een brouwerij (incl. botteling, etikettering, accijnzen ... ) Wat moet ik dan nog in orde stellen om het gebrouwen bier zelf te mogen verkopen aan handelaren en particulieren?

- Is een btw nummer, en een "handelaarsvergunning alcohol" voldoende/nodig

- Wat voor kosten en voorwaarden hangen hier nog zoal aan verbonden (los van marketing, of stockage)

mvg,

Brecht

• Juist tijdens het maisch en valt de elektriciteit uit. Na enkele keren proberen denk ik dat mijn weckketel kortsluiting heeft.

Wat zou nu het beste zijn?

Ik ben het met een waterkoker op 67 graden aan het houden. Door heel lichtjes dat water er bij te voegen. Maar dat is niet ideaal natuurlijk.

Gelukkig is het een eenstapsmaisch.

Ik heb nog een weckketel voor het spoelwater, echter is deze maar 1800 watt en heb ik hier nog nooit mee gekookt.

Batch splitsen in kleine pannetjes bij het koken? 😅

• Momenteel in Bretagne met de mobi. Het strand ligt hier letterlijk vol met Sepiaschelpen. Dus maar het idee opgevat om er eens een stout mee te brouwen ipv met oesters. Zou ook wel kunnen, 12 oesters kosten hier bij de boer 4,5 Euro, dus je kan al een paar kg kopen voor weinig geld. Had al een "zwarte" brouw in het vooruitzicht voor deze winter, dus het zal deze stout worden, wel als test met die schelpen, misschien is het wel niet te z**pen, daarom dat hij in de Grainfather gebrouwen wordt, valt het tegen, er was niet veel werk aan dus ik dacht "doe eens gek..."... 8oX_X

BROUWPLANNER RAPPORT - Datum Export: 2/07/2020

Naam van het bier : SepiaStout

Type van het bier : Type stout

Brouwvolume : 23 liter

Extractie-efficiëntie : 70%

Voorspelling begindensiteit : 1071,3 SG /17,4 °P /18,0 Brix

Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor

• Ik heb voor het eerst mijn CCT (SS Brewtech Brewmaster Edition) gevuld met 2 batches bier (:8 juni eerste batch aan het gisten gebracht week later tweede batch erbij gedaan).

Gist aflaten ging prima (kan alleen niet goed de overgang beoordelen van gisttrub/jong bier en vind het zonde om teveel weg te spoelen).

Enkele dagen geleden met hoppellets los in de ketel ge-koud-hopt; als ik nu purgeer komt zoals verwacht een dikke brei naar buiten maar als ik de vlinderkraan maar een heel klein beetje openzet komt er vooral jong bier uit en blijft de sjas zitten. Ik ben bang dat als ik de kraan flink openzet, de gist/hop-"pasta" eruit schiet en direct daarachteraan een volle lading bier.

Tips hoe ik e.e.a. kan reguleren?

Bewerk bericht

Unread Threads

1. Onderwerp
    2. Berichten
    3. Recentste bericht
    1. Alpha saison 17

• JensD
    2. Berichten
      17
      Views
      398