Wijn, Cider, Mede en andere dranken

Het hoeft niet altijd bier te zijn dat we brouwen. Hier kan je je vragen stellen rond het maken van wijn, cider, mede of andere dranken

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

News

• Hallo,

Ik heb de novax 20b pomp van Brouwland. Samen met 2 versterkte siliconen slangen van 2 en 5 meter lang.
    Dit is regelrecht onhandelbaar, werkt voor geen meter. De pomp krijgt niets gepompt dikwijls.
    Je moet de slangen eerst opgieten en dan nog wilt de pomp bijna niets pompen.

Als je van het gistvat naar de bottelemmer gaat is dat een regelrechte bron van oxidatie... volgens mij is de pomp defect.

Hoe werken jullie met een pomp?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

• Mijn allereerste (blik)-biertje is niet echt een succes geworden.

Bijna een maand (ipv de voorziene kleine week) staan gisten. Dan gebotteld (na een weekje eens geproefd) en nu een dikke maand verder nog eentje opengetrokken.

Redelijk scherpe geur en scherpe smaak (aceton, oplosmiddel, lijm, ...). Ik vermoed dat het bijna niet anders kan dan ongunstige vergistingstemperaturen (woonkamer tot soms wel 24°C omgevingstemperatuur).

Ik vraag me af of dit nog goed komt met verloop van tijd.

Ondertussen heb een een 2de blikbiertje klaar om te proeven, ik hoop dat deze beter meevalt.

Ben nu wel een gistkast aan het inrichten, dus voor mijn volgende brouwsel zou vergistingstemperatuur toch geen issue meer mogen zijn.

• Ik dien binnenkort mijn ton te vullen waarvoor ik 5x50 liter dien te brouwen (alles is goed gereinigd en behandeld met zwavelwieken)

Het is de bedoeling is om met Brett te vergisten + een cultuur uit de lucht die ik aan het opkweken ben in een aparte dame jeanne.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk was tijd te winnen door:

- Het wort na koken af te koelen tot 80° (om dms vorming te stoppen) wirlpoolen en dan direct in mijn vat te gieten

- De volgende dag als de temperatuur gezakt is tot 20/25 zou ik dan de gist en bacterien toevoegen.

-> op deze manier spaar ik veel tijd uit voor het koelen & veel koelwater + het vat is dan meteen nog eens extra gesteriliseerd.

met een clean bier zou ik dit natuurlijk niet doen ... is dit iets wat zou kunnen werken - of is dit dom.

• Een beetje een longshot misschien om dit hier te vragen maar ik zoek een manier om mijn toekomstige plannen te financieren :D.

Stel ik blijf hobbybrouwer maar laat mijn recept brouwen/of brouw zelf bij een brouwerij (incl. botteling, etikettering, accijnzen ... ) Wat moet ik dan nog in orde stellen om het gebrouwen bier zelf te mogen verkopen aan handelaren en particulieren?

- Is een btw nummer, en een "handelaarsvergunning alcohol" voldoende/nodig

- Wat voor kosten en voorwaarden hangen hier nog zoal aan verbonden (los van marketing, of stockage)

mvg,

Brecht

• Juist tijdens het maisch en valt de elektriciteit uit. Na enkele keren proberen denk ik dat mijn weckketel kortsluiting heeft.

Wat zou nu het beste zijn?

Ik ben het met een waterkoker op 67 graden aan het houden. Door heel lichtjes dat water er bij te voegen. Maar dat is niet ideaal natuurlijk.

Gelukkig is het een eenstapsmaisch.

Ik heb nog een weckketel voor het spoelwater, echter is deze maar 1800 watt en heb ik hier nog nooit mee gekookt.

Batch splitsen in kleine pannetjes bij het koken? 😅

Unread Threads

1. Onderwerp
    2. Berichten
    3. Recentste bericht
    1. CCT purgeren 35

• John67
    2. Berichten
      35
      Views
      492
      35