Ingrediënten

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mouten, adjuncten en suikers

Over mouten, moutextracten, granen en suikers

Onderwerpen
    62
    825
  • Hop

Alles over hop, hopsoorten, het gebruik ervan en de hopteelt

Onderwerpen
    87
    1.9k
  • Gist

Alles over gist, gist opkweken en vergisten

Onderwerpen
    152
    2.5k
  • Water

Alles over water, watersamenstelling en waterbehandeling

Onderwerpen
    26
    475
  • Andere

Bijvoorbeeld fruit, kruiden, extracten (geen moutextract), houten chips, ...

Onderwerpen
    49
    803

News

• Na het lezen van het boek van Adrie Otte 'Verander water in bier' had ik het eerste eenvoudig bier gemaakt. Het was mijn eerste ervaring met gemalen mout brouwen. Alles verliep vrij aardig maar het bier smaakte na het gisten zeer raar. Er zat naast een zure appelsmaak ook een rare moutsmaak ik en omdat ik geen ervaring had dacht ik dat het door een infectie was. Dat bier heb ik dan maar meteen weggegoten.

Omdat de bieren die ik daarna heb gebrouwen aardig zijn gelukt (ook door vrienden en familie bevestigd) dacht ik om dit bier nogmaals te proberen.

Opnieuw had het dezelfde zure en rare smaak na het gisten maar ik dacht dat dit misschien wel zal verdwijnen na het lageren en bottelen.

Ondertussen zit de 2de versie al meer dan 42 dagen op fles maar die rare smaak zit er nog steeds in.

Hieronder kan je het recept vinden. Iemand een idee vanwaar die rare smaak kan komen?

De eerste keer had ik Fermentis T-58 gebruikt en bij de 2de versie Brewferm Top + Lallemand CBC-1 omdat ik dacht dat 1 zakje

• Ik heb de kroonkurkmix van 5 kleuren bij braumarkt gekocht. Niet alle kurken hebben dezelfde kwaliteit, sommige kleuren zijn echt niet goed en sluiten dus niet voldoende af. Zijn er nog mensen die dit ondervonden hebben, kwestie van dan deze niet meer te bestellen in dat geval.. dank

• Hey allemaal,

Ik ben met mijn eerste brouwsel bezig. Dit is een blikbrouwsel, brewferm Belgian Tripel met m31 gist. Hierbij probeer ik gelijk met een late suikertoevoeging te werken.

Vorige zaterdag, 11/02, heb ik het in het gistvat gedaan. Hierbij, bleek achteraf, dat ik het dubbele aantal gist heb in gedaan.

Vandaag, een week later, is de hoofdgisting nog bezig. Wat raar is met het dubbele aantal gist. En nu vroeg ik mij af of ik toch al de late suiker zou toevoegen of echt moet wachten tot de hoofdgisting voorbij is?

Op dit moment komen er bellen om de 20 seconden door het waterslot.

Alvast bedankt

• Hallo allemaal,

Mijn naam is Guido, ik ben een 26 jarige man woonachtig in Stabroek, te Noorden van Antwerpen. Momenteel woon ik nog bij mijn ouders, maar ben al wel opzoek naar een appartement. Dit zal dus wel wat invloed hebben op mijn brouwen 😧 . Ik werk zelf als automation ingenieur, dus misschien zal dit in de toekomst ook nog eens van pas komen 😁

Momenteel heb ik nog niks gebrouwen, maar heb ik al wel veel info op dit, en het Nederlandse, forum gevonden.

Zo heb ik nu een 2dehands Brewferm deluxe kit gekocht (weer wat extra geld dat naar bier kan gaan 😊 ) en zijn mijn eerste blikken, gist en hop besteld bij Brouwland.

Ik hoop dit als beginnende hobby te kunnen doen en rustig aan van blik over te stappen naar een volledig proces. Maar we zullen het stap per stap doen, zodat ik zeker het proces begrijp en correct kan werken.

Mijn eerste 2 bestelde creaties zijn niet het meest complexe, maar al wel iets uitgebreider dan enkel het blik. Vooral omdat ik overal had gelezen dat het gist

Unread Threads

1. Onderwerp
    2. Berichten
    3. Recentste bericht
    1. Precisie densimeter 3

• Koen Sels
    2. Berichten
      3
      Views
      101
      3
    3. Seed7