Bier

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

News

• Hey!

Ik ben Lowie, student industrieel ingenieur in de biowetenschappen - voedingsindustrie.

Vorig jaar maakte ik mijn eerste cider en wijn, dit jaar heb ik zelfs wijnstokken aangeplant in de tuin.

Ik ben tijdens mijn studies enorm geinteresserd geraakt in alles wat te maken heeft met het zelf maken van voeding/dranken.

Nu zou ik dit jaar graag eens een biertje brouwen.

Ik beschik al over het meeste nodige materiaal zoals brouwemmers/gistingsflessen, reinigingsmateriaal, sg meter,...

Een schrootmolen heb ik echter (nog) niet. Voordat ik een zou kopen wil ik kijken of het brouwen iets voor mij is.

Ik vroeg me af of er iemand regio Brugge (ik ben van Jabbeke) zo'n molen heeft, waarbij ik eens mijn mout mag gaan malen.

Of nog beter, iemand die mij het proces van biermaken wil leren/helpen uitvoeren?

Alle hulp/tips zijn meer dan welkom!

Met vriendelijke groeten,

Lowie

• Een grote fan van Brussel Beer Project zijnde was het mijn plan om een alternatieve saison te brouwen, geïnspireerd op hun Alpha IPA recept. De reden was tweevoudig. Als eerste, veel ervaring heb ik nog niet dus hoge kwaliteit/prijs hops (bv. citra, mosaïc,...) zal ik pas na het nodige brouwsucces aankopen. Ten tweede ben ik benieuwd welke smaakprofielen je kan bekomen met doodgewone belgische hops (bv. magnum, target en challenger).

Het was de eerste brouwsessie op een nieuwe setup. Een elektrische maisch/kook ketel van 27l en een dompelkoeler. Een kleine toevoeging van de Magnum hop deed dienst als bittering, gevolgd door grotere whirlpool toevoegingen van opnieuw Magnum en Challenger hops. Na het koken bleef er van de oorspronkelijke 24 l maar 15 l gehopte wort van SG 1.060 over. Dit kon in principe nog aangelengd worden maar besloot dit niet te doen.

Ondertussen staat het jong bier al elf dagen te gisten met Mangrove Jack - French Saison Ale M29. Tot dag negen stond het gistvat in