Bier

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

News

• Hey!

Ik ben Lowie, student industrieel ingenieur in de biowetenschappen - voedingsindustrie.

Vorig jaar maakte ik mijn eerste cider en wijn, dit jaar heb ik zelfs wijnstokken aangeplant in de tuin.

Ik ben tijdens mijn studies enorm geinteresserd geraakt in alles wat te maken heeft met het zelf maken van voeding/dranken.

Nu zou ik dit jaar graag eens een biertje brouwen.

Ik beschik al over het meeste nodige materiaal zoals brouwemmers/gistingsflessen, reinigingsmateriaal, sg meter,...

Een schrootmolen heb ik echter (nog) niet. Voordat ik een zou kopen wil ik kijken of het brouwen iets voor mij is.

Ik vroeg me af of er iemand regio Brugge (ik ben van Jabbeke) zo'n molen heeft, waarbij ik eens mijn mout mag gaan malen.

Of nog beter, iemand die mij het proces van biermaken wil leren/helpen uitvoeren?

Alle hulp/tips zijn meer dan welkom!

Met vriendelijke groeten,

Lowie

• Een grote fan van Brussel Beer Project zijnde was het mijn plan om een alternatieve saison te brouwen, geïnspireerd op hun Alpha IPA recept. De reden was tweevoudig. Als eerste, veel ervaring heb ik nog niet dus hoge kwaliteit/prijs hops (bv. citra, mosaïc,...) zal ik pas na het nodige brouwsucces aankopen. Ten tweede ben ik benieuwd welke smaakprofielen je kan bekomen met doodgewone belgische hops (bv. magnum, target en challenger).

Het was de eerste brouwsessie op een nieuwe setup. Een elektrische maisch/kook ketel van 27l en een dompelkoeler. Een kleine toevoeging van de Magnum hop deed dienst als bittering, gevolgd door grotere whirlpool toevoegingen van opnieuw Magnum en Challenger hops. Na het koken bleef er van de oorspronkelijke 24 l maar 15 l gehopte wort van SG 1.060 over. Dit kon in principe nog aangelengd worden maar besloot dit niet te doen.

Ondertussen staat het jong bier al elf dagen te gisten met Mangrove Jack - French Saison Ale M29. Tot dag negen stond het gistvat in

• Ik wist niet goed in welk deel ik dit moest zetten en of er allemaal verschillende topics van te maken? Indien liever gewenst kan ik dit nog opsplitsen en zegt u het maar.

Maar ik ben mijn planning voor de komende 7-8 brouwsels aan het maken. Zo wil ik ook alle ingrediënten in 1 keer kopen. Dan vermijden we extra verzendkosten en zijn we weer wat zekerder dat we voor de komende tijd kunnen brouwen. Dit zullen allemaal nog niet te complexe recepten zijn, om het beter en beter te leren (uitgezonderd Tripel Karmeliet kloon). De links van mijn verkregen informatie zijn te volgen als u klikt op het desbetreffende bier.

In rood zijn de nog te bestellen producten en doorgestreepte producten zijn vervangen door andere.

Alle klonen zijn in de richting van en moeten niet specifiek hetzelfde zijn.

Indien u ziet dat ik iets essentieel mis, iets wat zeker nog in mijn ingrediënten lijst moet komen, laat dit dan aub weten.

Bedankt :drinken:

Palm Dobbel kloon

INGREDIËNTEN

HOEVEELHEID VOOR 20 LITER

PILSMOUT

2.2 kg

• We zouden hier beter eens een zomer competitie 'beste belgisch blond' opzetten en de proef op de som nemen in een herfst vhm

Ik wil wel meedoen met een verbeterde versie van mijn zinnebir geinspireerd blondje , of een gooi doen naar een la rulles versie , koen is al volop bezig en herman zou het basisrecept (oerversie ) kunnen leveren..serge en walter gaan vast de eigenzinnige toer op en aatje zorgt voor de verrassing samen met cies...en alle anderen doen natuurlijk nog beter !

Blonde on blonde ! Goed idee ? Wa gaat ge anders doen in deze historische coronazomer..

Unread Threads

1. Onderwerp
    2. Berichten
    3. Recentste bericht
    1. Kookketel 3

• tontin
    2. Berichten
      3
      Views
      35
      3
    3. springerke